Νέες βόμβες κατά της Ελλάδας, με αιτήματα για νέα μέτρα σχεδόν 4 δις ευρώ και χρηματοδοτικό κενό περί τα 10 δις ευρώ τη διετία 2015-2016, εξαπολύει ο Πολ Τόμσεν. Τόσο η έκθεση προόδου του ΔΝΤ όσο και οι δηλώσεις του κ. Τόμσεν είναι μια ακόμη ξεκάθαρη ομολογία αποτυχίας της πολιτικής της τρόικας η οποία δεν μπορεί όχι μόνο σωστές προβλέψεις να κάνει, αλλά απαιτεί συνέχιση της άθλιας πολιτικής της λιτότητας.
Το αστείο της υπόθεσης είναι ότι την ώρα που απαιτεί απίστευτα πράγματα από την ελληνική κυβέρνηση, προειδοποιεί για την… άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ.
«Αγαπητέ κ. Τόμσεν, εσείς είστε ο καλύτερος χορηγός του κ. Τσίπρα. Κάθε φορά που μιλάτε ανεβαίνει και δύο μονάδες ο ΣΥΡΙΖΑ», θα πρέπει να του πει κάποιος από την κυβέρνηση. Διότι ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι. Η κυβέρνηση θα πρέπει να προσέξει πάρα πολύ. Της δόθηκε η τελευταία ευκαιρία, ο κ. Σαμαράς και ο κ. Στουρνάρας όπου βρεθούν κι όπου σταθούν λένε ότι είναι τα τελευταία μέτρα, όμως, αν πάρουμε στα σοβαρά τον κ. Τόμσεν τότε πάμε χαμένοι. Και η κυβέρνηση είναι θέμα χρόνου να διαλυθεί. Τι είπε ο επικεφαλής της τρόικας και τι αναφέρει η έκθεση;
1. Ότι υπάρχουν μη προσδιορισμένα μέτρα, ύψους 3,9 δισ. ευρώ αλλά και χρηματοδοτικό «κενό» 9,6 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί ο κ. Στουρνάρας να λέει ότι το 2013 και το 2014 δε θα υπάρξουν άλλα μέτρα, λέει όμως τη μισή αλήθεια. Διότι τι θα γίνει την επόμενη διετία; Πώς θα καλυφθεί αυτό το χρηματοδοτικό κενό και ποια μέτρα σκέφτονται για να βρουν σχεδόν 4 δις;
2. Στην έκθεσή του, το ΔΝΤ καταγράφει τη σημαντική πρόοδο που έχει επιτύχει η κυβέρνηση, κάνει όμως λόγο και για κινδύνους σε περίπτωση που η Ελλάδα δεν «τρέξει» να ολοκληρώσει άμεσα διαρθρωτικές μεταρρυθμιστείς που καθυστερούν ιδίως στην απελευθέρωση των αγορών, στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό και στις αποκρατικοποιήσεις. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες προειδοποιεί την κυβέρνηση ότι αν το ΤΑΙΠΕΔ δεν πετύχει τους στόχους του το 2013 σε ότι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις τότε η τρόικα θα επιβάλλει ξένους τεχνοκράτες για τη διοίκηση του Ταμείου. Απίστευτο; Σκέφτονται να φέρουν ξένους να διαχειριστούν την ελληνική περιουσία.
3. Το χρέος, από το 157,5% του ΑΕΠ το 2012, αναμένεται να αυξηθεί φέτος στο 178,5% και σταδιακά να υποχωρήσει στο 124% του ΑΕΠ το 2020. Παράλληλα, το ΔΝΤ προβλέπει ύφεση 6% το 2012 4,2% φέτος και οριακή ανάκαμψη 0,6% το 2014. «Βλέπει» επίσης κορύφωση του ρυθμού ανάπτυξης το 2016 (3,7%) και εν συνεχεία εκτιμά επιβράδυνση του ΑΕΠ προς το 2,6% έως το 2020. Αν και δεν έχουμε κανένα λόγο να εμπιστευτούμε τις προβλέψεις του ΔΝΤ, τα στοιχεία αυτά είναι δημιούργημα της τρόικας και κανενός άλλου. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ΔΝΤ παραδέχεται ότι «έπεσε» έξω στις εκτιμήσεις του και τώρα αναμένει η ανάκαμψη την περίοδο 2014-2020 θα είναι 5% βραδύτερη από ότι ανέμενε προηγουμένως. Κάνει λόγο για σωρευτική μείωση του ΑΕΠ κατά 20% λόγω της κρίσης. Εμείς, πάντως, προβλέπουμε μείωση πάνω από 25%.
4. Στο μέτωπο της ανεργίας, το ΔΝΤ προβλέπει νέα αύξηση φέτος στο 26,6%, από το 24,4% το 2012 και αργή υποχώρηση στη συνέχεια: εκτιμά ότι θα υποχωρήσει κάτω από το 20% το 2017, ενώ το 2020 θα διαμορφώνεται στο 11,3%. Αν θέλουμε το πιστεύουμε καθώς άλλες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ανεργία πάνω από 30%.
5. Προβλέπει και νέα συρρίκνωση μισθών κατά 6,6% φέτος, οριακή μείωση του πληθωρισμού αλλά και νέα μείωση των επενδύσεων το 2013 κατά 3,3%, με ανάκαμψή του από το 2014 και μετά. Μαυρίλα δηλαδή.
6. Και πάμε στο καυτό θέμα των απολύσεων. Στην έκθεσή του το ΔΝΤ επισημαίνει ότι μόνο 2000 εργαζόμενοι τέθηκαν σε διαθεσιμότητα το 2012 έναντι κυβερνητικού στόχου για 15.000. «Οι αρχές δεν έχουν ακόμη καταλήξει στα σχέδια για τη μείωση προσωπικού. Δεσμεύτηκαν να μεταφέρουν 27.000 προσωπικό στο νέο σύστημα της κινητικότητας, ένα διάδοχο σχήμα της ουσιαστικά ουδέποτε εφαρμοσθείσης εργασιακής εφεδρείας. Ξεκίνησαν την κινητικότητα μεταφέροντας εκεί 2.000 προσωπικό ως προαπαιτούμενη δράση (που ωστόσο απέχει πολύ από τις 15.000 που θα έπρεπε να έχουν μεταφερθεί σε εργασιακή εφεδρεία ως τα τέλη του 2012). Απαιτούνται τώρα σχέδια για απολύσεις. (Το πλαίσιο αναμένεται να ακολουθήσει το μοντέλο της εργασιακής εφεδρείας, όπου η μειωμένη μισθοδοσία για περίοδο ενός έτους πριν από την απόλυση, προσμετράται ως αποζημίωση).
Οι στοχευμένες απολύσεις είναι σημαντικές ώστε να κατανοήσουν οι αρχές τους στόχους εξοικονόμησης λειτουργικών εξόδων και θα βοηθήσουν στο να διασφαλιστεί ένα σωστό μείγμα ικανοτήτων στο μελλοντικό εργατικό δυναμικό του δημοσίου τομέα.
7. Πολιτική αποτυχία. Βασικός κίνδυνος για το πρόγραμμα είναι ο περιορισμός της στήριξης των μεταρρυθμίσεων, ειδικά αν η Ελλάδα αναγκαστεί να υπομείνει άλλο ένα έτος ραγδαίας ύφεσης. Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν πως η στήριξη προς τις δυνάμεις του κυβερνητικού συνασπισμού φθίνει, ενώ προς τον ΣΥΡΙΖΑ και άλλες αντιμνημονιακές δυνάμεις διογκώνεται. Αυτό μπορεί να έχει μεγαλύτερες προεκτάσεις από την καθυστέρηση στην εφαρμογή του προγράμματος, όπως το να οδηγήσει σε πολιτική κρίση και τελικά στη χρεοκοπία/έξοδο από το ευρώ.
Είναι αυτό που λέγαμε στην αρχή. Ο κ. Τόμσεν ο καλύτερος χορηγός του Τσίπρα.
Τα θέματα των αναρτήσεων δεν εκφράζουν απαραίτητα και τις απόψεις των διαχειριστών και των συντακτών του ιστολογίου μας. Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των σχολιαστών και μόνο αυτών.
Σχόλια που περιέχουν ύβρεις ή απρεπείς χαρακτηρισμούς διαγράφονται κατά τον έλεγχο από την ομάδα διαχείρισης. Ευχαριστούμε.