1) ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΩΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ.
Η ιστορία των αγώνων για την κατασκευή και την επέκταση του λιμανιού του Κιάτου έχουν περιγραφεί διεξοδικά στο βιβλίο του Γεωργίου Ν. Κασκαρέλη των 1037 σελίδων "Επίτομη και Χρονολογική Ιστορία της Σικυωνίας από το 5000 π.Χ έως το 2010 μ.Χ". Οι κυριότεροι σταθμοί ήσαν οι εξής:
Α) Ioύλιος 1908. Ιδρύεται το Λιμενικό Ταμείο Κιάτου επί Δημάρχου Δημητρίου Τσαμαδού μετά από εισήγηση του δικηγόρου και Δημοτικού Συμβούλου Λουδοβίκου Σγουρού που θα χρηματίσει για πολλά χρόνια Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου.
Β) 1912-1914. Καταργείται το 1912 το Λιμενικό Ταμείο Κιάτου αλλά επανιδρύεται το 1914 μετά από νέα πρωτοβουλία του Λουδοβίκου Σγουρού. Αρχίζουν στο εξής να συγκεντρώνονται σταδιακά τα χρήματα για την κατασκευή λιμανιού αλλά πάντοτε υπήρχαν εμπόδια για την εξασφάλιση κρατικής ενίσχυσης ή δανείου μιας και η Κόρινθος δεν ήθελε να γίνει λιμάνι στο Κιάτο.
Γ) 1920-1925. Οι δύο πρώτες μελέτες. Καταρτίζονται από τον μηχανικό του Υπουργείου Εσωτερικών Παναγιώτη Θεοχαράκη οι δύο πρώτες τεχνικοοικονομικές μελέτες για την κατασκευή του λιμανιού.
Δ) 1925. Η Κόρινθος παρεμβάλλει εμπόδια. Αρχίζει ο αγώνας. Ψηφίζεται με την υποστήριξη δύο βουλευτών από την Κόρινθο ο Νόμος της 15.4-18.5.1925 για την ίδρυση Ταμείου Κοινωφελών Έργων Κορινθίας, ενώ ο Βασίλης Φραντζής πληροφορεί τον Πρόεδρο της Κοινότητας Σικυωνίας Λουδοβίκο Σγουρό για την επικείμενη ίδρυση Ειδικού Ταμείου για τη διευθέτηση της κοίτης του ποταμού Ελισσώνα. Αρχίζει ο αγώνας με συνέλευση των πολιτών για να μη μεταφερθούν τα χρήματα του Λιμενικού Ταμείου στα δύο αυτά Ταμεία και ματαιωθεί η κατασκευή λιμανιού στο Κιάτο. Ο αγώνας δικαιώνεται και εξασφαλίζονται και νέοι πόροι για το Λιμενικό Ταμείο Κιάτου.
Ε) 1926. Οριστικοποιείται η μελέτη κατασκευής λιμανιού. Το Υπουργείο Εσωτερικών στέλνει στο Κιάτο τις εταιρίες Καψαμπέλη και τη γερμανική ΕΡΘΑ οι οποίες επικαιροποιούν και οριστικοποιούν τις δύο αρχικές μελέτες με δύο νέες τεχνικοοικονομικές μελέτες.
Ζ) 1930. Η τοποθεσία κατασκευής του λιμανιού. Επιλέγεται με την υποστήριξη των σταφιδεργοστασίων και του Εμπορικού Συλλόγου Κιάτου αλλά και όλων των πολιτών η σημερινή θέση του λιμανιού. Μοναδική παραφωνία ήταν ο Λουδοβίκος Σγουρός που ζήταγε το Λιμάνι να γίνει έξω από την πόλη. Σήμερα, η άποψη Σγουρού έχει δικαιωθεί.
Η) 1933. Ξεσηκώνεται το Κιάτο για την πρόταση να ματαιωθεί η κατασκευή λιμανιού και αντί αυτού να γίνει μόνο μία σιδερένια εξέδρα. 3.000 διαδηλωτές και η δικαίωση. Το Υπουργείο Συγκοινωνιών εκτιμά ότι δεν υπάρχουν τα αναγκαία χρήματα για την κατασκευή λιμανιού και προτείνεται το στήσιμο σιδερένιας εξέδρας. Ο Λουδοβίκος Σγουρός αντιπροτείνει την τμηματική κατασκευή του λιμανιού. Το τότε Κοινοτικό Συμβούλιο με πρόεδρο τον Ανδρέα Τροκάλη συμπαρατάσσεται ομόφωνα με τον Λουδοβίκο Σγουρό. Την 15.8.1933 πραγματοποιείται διαδήλωση διαμαρτυρίας γύρω από την Κεντρική Πλατεία (σήμερα Πλατεία Ελευθερίας) στην οποία μετέχουν 3.000 διαδηλωτές από το Κιάτο και τα χωριά της Σικυωνίας, του Βέλου και της Βόχας. Τελικά. η Κυβέρνηση Τσαλδάρη υποχωρεί και ματαιώνει την κατασκευή της σιδερένιας εξέδρας.
Το γεγονός προκαλεί μελαγχολία για τη νεότερη εποχή που δύο φορές σφαγιάσθηκε ο Δήμος Σικυωνίων με τη χωροθέτηση των Καποδιστριακών και Καλλικρατικών Δήμων και σήμερα με το κλείσιμο των δημοσίων υπηρεσιών και "δεν κουνιέται φύλλο".
Θ) 1935. Η ατυχής δημοπρασία. Πραγματοποιείται δημοπρασία για την κατασκευή του λιμανιού του Κιάτου με βάση την τελική μελέτη του μηχανικού Ιωάννη Λυμπρίτη η οποία, όμως, ακυρώνεται για τυπικούς λόγους. Λόγω της δικτατορίας Μεταξά και του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου παγώνει η διαδικασία κατασκευής του λιμανιού.
Ι) Το σωτήριο έτος 1953. Ο λιμενοβραχίονας των 95 μέτρων. Η επιτροπή του Λιμενικού Ταμείου Κιάτου με πρωταγωνιστή τον πρόεδρο αυτής δικηγόρο Αθανάσιο Ραυτόπουλο του Γεωργίου αρχίζει την κατασκευή του λιμανιού του Κιάτου που ολοκληρώνεται το 1954. Πρόκειται για τον πρώτο λιμενοβραχίονα των 95 μέτρων.
Κ) 1966. Οι νέες εργασίες. Με Δήμαρχο τον Βασίλειο Μαγκαφά, Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου τον Αθανάσιο Ραυτόπουλο και Πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου τον δικηγόρο Χρήστο Λιάκη κατασκευάζεται κρηπίδωμα αλλά η επέκταση του λιμενοβραχίονα ματαιώνεται λόγω εσφαλμένης τεχνικής μελέτης της αναδόχου εταιρίας .
Λ) Ιούνιος 1976. Η επέκταση του λιμενοβραχίονα. Και πάλι με Δήμαρχο τον Βασίλειο Μαγκαφά αποπερατώνεται η επέκταση του λιμενοβραχίονα με την προσθήκη άλλων 110 μέτρων μήκους ενώ κατασκευάζεται και μεγάλη προβλήτα.
2) ΤΑ ΑΓΝΩΣΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΟΥ 1946 ΚΑΙ ΤΟΥ 1947. Η ΑΝΕΠΙΤΥΧΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ.
Οι τρεις φωτογραφίες που προβάλλονται παρακάτω αποδεικνύουν ότι μεσολάβησε και άλλη μία ανεπιτυχής προσπάθεια κατασκευής του λιμανιού το έτος 1946 και στις αρχές του 1947 που ήταν άγνωστη μέχρι τώρα. Πράγματι, ξεκίνησε μία προσπάθεια με τα λιγοστά χρήματα που διέθετε τότε το Λιμενικό Ταμείο Κιάτου. Έγινε σταθεροποίηση ενός μικρού τμήματος του πυθμένα και κατασκευάσθηκαν και μερικοί ογκόλιθοι που θα χρησιμοποιούνταν για την κατασκευή του λιμενοβραχίονα. Ο εμφύλιος, όμως, πόλεμος κατέστησε αδύνατη την περαιτέρω χρηματοδότηση του έργου και η προσπάθεια εγκαταλείφθηκε για να επαναληφθεί, όπως είδαμε, με επιτυχία την περίοδο 1953-1854.
Οι τρεις φωτογραφίες είναι από το αρχείο του δικηγόρου Στέλιου Κούτρουλα. Υπότιτλοι από τον Γεώργιο Ν. Κασκαρέλη. ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Όποιος πιστεύει ότι θίγεται από κάποια ανάρτηση ή θέλει να απαντήσει αρκεί ένα απλό mail στο parakato.blog@gmail.com να μας στείλει την άποψή του για δημοσίευση ή επανόρθωση. Οι αναρτήσεις αφορούν αποκλειστικά πρόσωπα και καταστάσεις με δημόσιο χαρακτήρα και δεν αναφέρονται στην προσωπική ζωή κανενός που σεβόμαστε απολύτως. Δεν έχουμε προηγούμενα με κανέναν, δεν κρατάμε επόμενα για κανέναν.
Τα θέματα των αναρτήσεων δεν εκφράζουν απαραίτητα και τις απόψεις των διαχειριστών και των συντακτών του ιστολογίου μας. Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των σχολιαστών και μόνο αυτών.
Σχόλια που περιέχουν ύβρεις ή απρεπείς χαρακτηρισμούς διαγράφονται κατά τον έλεγχο από την ομάδα διαχείρισης. Ευχαριστούμε.