Η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Πελοποννήσου και Νοτιοδυτικής Ελλάδας, απέστειλε επιστολή προς τους Βουλευτές, τους Περιφερειάρχες, τους Αντιπεριφερειάρχες, τους Προέδρους των Επιμελητηρίων και τις ΟΕΒΕ της περιφέρειας που καλύπτει, αναφορικά με τις τεκμηριωμένες απαντήσεις του Εμπορικού κόσμου για το ζήτημα του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές, όπως αυτές εκφράστηκαν μέσω της ΕΣΕΕ.
Το κείμενo έχει ως εξής:
Η ΕΣΕΕ απαντά τεκμηριωμένα στις θέσεις του ΥΠΑΑΝ για το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων τις ΚΥΡΙΑΚΕΣ
Και μόνο το γεγονός ότι το ΥΠΑΑΝ έχει επιχειρήσει να απαντήσει, «ατυχώς» κατά την άποψή μας, στις αιτιάσεις και τα επιχειρήματα της ΕΣΕΕ απέναντι στο άνοιγμα των Κυριακών, αποκαλύπτει την αμήχανη θέση στην οποία έχει περιέλθει αλλά και την περίεργη εμμονή του σε αυτό το θέμα. Χρησιμοποιώντας κατά το δοκούν μεγέθη της ελληνικής οικονομίας, από περιόδους μάλιστα με τελείως διαφορετικά χαρακτηριστικά, πέφτει σε πληθώρα αντιφάσεων. Κυρίως όμως επιδεικνύει μια επιθετική διάθεση απέναντι σε μια πολυπληθή επαγγελματική κατηγορία, η οποία έχει θιγεί ιδιαίτερα από την οικονομική κρίση. Στην πραγματικότητα, ουδέποτε διαλέχθηκε ουσιαστικά με τους εκπροσώπους της αγοράς γι' αυτό το κρίσιμο θέμα, και όποτε το έπραξε, ήταν με τη μορφή της εκ των υστέρων επιβολής μιας συγκεκριμένης αντίληψης.
Βιβλιογραφικά απουσιάζει οποιαδήποτε είδους μελέτη η οποία να τεκμηριώνει ότι η απελευθέρωση λειτουργίας τους τις Κυριακές, ενισχύει την απασχόληση. Σε γενικές γραμμές, το επιχείρημα για τη διεύρυνση του ωραρίου ήταν η τόνωση του ανταγωνισμού με στόχο την ενίσχυση της μεγέθυνσης χωρίς να διογκωθεί ο πληθωρισμός. Ένα επιχείρημα που όχι μόνο δεν επιβεβαιώνεται αλλά θα οδηγήσει σε χιλιάδες λουκέτα τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αφού θα λειτουργήσει υπέρ των μεγαλύτερων επιχειρήσεων.
Μάλιστα η πλέον πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ επιβεβαιώνει τη σημασία των ΜΜε στην περίοδο της κρίσης. Πιο συγκεκριμένα αναφέρεται ότι περιορισμένες παραμένουν οι προοπτικές δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, παρ ότι: «Οι Έλληνες αντέδρασαν στην αβεβαιότητα που έφερε η κρίση κάνοντας αυτό που ήξεραν να κάνουν καλύτερα: ιδρύοντας μικρές επιχειρήσεις». Η Ελλάδα καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό καθιερωμένης επιχειρηματικότητας αλλά και ένα από τα υψηλότερα ποσοστά (3%) εγκατάλειψης της επιχειρηματικής δράσης. Καμία επιστημονική ένδειξη δεν υπάρχει ότι η απελευθέρωση των Κυριακών θα αναστρέψει το βαθμό εγκατάλειψη της επιχειρηματικής δράσης, αντίθετα το αυξημένο κόστος λειτουργίας σε ένα οικονομικό περιβάλλον χαμηλής ρευστότητας, θα ενισχύσει την τάση και θα αποτρέψει την δημιουργία νέων επιχειρήσεων.
Υπάρχουν βέβαια και τα επιχειρήματα από την εμπειρία άλλων χωρών που τεκμηριώνουν τη θέση της ΕΣΕΕ. Η Ισπανία βρέθηκε σε παρόμοιο δίλλημα στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Οι ενώσεις και οι οργανώσεις των μικρομεσαίων εμπόρων υποστήριξαν πως η απελευθέρωση του ωραρίου θα οδηγούσε σε «καθεστώς δουλείας» τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες ενώ σταδιακά η απελευθέρωση αυτή θα εφαρμοζόταν και στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Μελέτες σχετικών ισπανικών ενώσεων αλλά και των πανεπιστημίων Carlos III και του Autonomous University της Μαδρίτης υποστήριξαν πως απελευθέρωση του ωραρίου θα οδηγούσε σε πτώση του μεριδίου της αγοράς των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και σε μείωση των απασχολουμένων ( απώλειες 34.000-65.000 θέσεων). Εξάλλου η εμπειρία από τη μερική απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας στη Μαδρίτη συνίστατο στο κλείσιμο καταστημάτων.
Η κριτική για την απελευθέρωση συνεχίζεται και στο επίπεδο επιδείνωσης των συνθηκών εργασίας και στην ποιότητα ζωής αφού πλέον οι εργαζόμενοι στο εμπόριο εργάζονται με εκ περιτροπής και μερική απασχόληση. Το γεγονός αυτό έχει αρνητικές συνέπειες και στη δομή και λειτουργία της ελληνικής οικογένειας. Η απάντηση στην Ισπανία ήρθε τελικά από το ίδιο το καταναλωτικό κοινό αφού σύμφωνα με μελέτη του Κέντρου Κοινωνιολογικών Ερευνών μόνο το 4,6% πάντα αξιοποιεί τη δυνατότητα να ψωνίζει κατά τη διάρκεια των αργιών (απελευθερωμένο ωράριο) ενώ το 70,3% δήλωσε ότι ποτέ δεν έχει αγοράσει κάτι σε αργία.
Τέλος, σύμφωνα με μελέτη του Autonomous Univeristy της Μαδρίτης, η λειτουργία των καταστημάτων κατά τη διάρκεια των δημόσιων αργιών στη Γαλλία διόγκωσε το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων κατά 15% και τις πωλήσεις κατά μόλις 0,5%, γεγονός που επηρέασε τις τιμές αυξητικά. Παράλληλα, η αναδιανομή του κύκλου εργασιών υπέρ των μεγαλύτερων επιχειρήσεων οδήγησε πολλές μικρομεσαίες σε κλείσιμο και τελικά στη μείωση του ανταγωνισμού. Ούτε όμως η απασχόληση ενισχύθηκε καθώς αξιοποιήθηκε η ευελιξία στην αγορά εργασίας ώστε όσοι εργάζονται σε επίσημη αργία να λαμβάνουν ένα ρεπό μέσα στην εβδομάδα.
ΥΠΑΑΝ: Γιατί θέλουμε ανοιχτά καταστήματα τις Κυριακές
Τους λόγους για τους οποίους πρέπει να λειτουργούν τα εμπορικά καταστήματα και τις Κυριακές εκθέτει, σε ανακοίνωσή του, το υπουργείο Ανάπτυξης, απαντώντας στην επίθεση που δέχεται από τον εμπορικό κόσμο και ειδικότερα από την ΕΣΕΕ. Μάλιστα, με μορφή ερωταπαντήσεων προσπαθεί να αντικρούσει τα επιχειρήματα κατά της επέκτασης της λειτουργίας των καταστημάτων.
Ανακοίνωση ΥΠΑΑΝ:
Όπως σημειώνει, η πρόταση της κυβέρνησης να διευρύνει (προαιρετικά) τη λειτουργία των καταστημάτων και τις Κυριακές, εντάσσεται σε μία συνολική προσπάθεια αναθεώρησης του Αγορανομικού Κώδικα για την καλύτερη λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού προς όφελος των καταναλωτών. Στόχος του υπουργείου, σύμφωνα με την ανακοίνωση, είναι να ανοίξει η αγορά, έτσι ώστε περισσότεροι άνθρωποι να πωλούν περισσότερα αγαθά από περισσότερα σημεία και οι καταναλωτές να έχουν στη διάθεσή τους περισσότερες ημέρες και περισσότερες ώρες, για να κάνουν τη βέλτιστη δυνατή επιλογή. Και η ανακοίνωση καταλήγει «Όταν πριν αρκετά χρόνια αποφασίσθηκε η πεζοδρόμηση της Ερμού και της Βουκουρεστίου, οι επαγγελματίες του χώρου μίλησαν για τον "θάνατο του εμποράκου". Η προηγούμενη απελευθέρωση του ωραρίου τα Σάββατα βρήκε αντίθετη σχεδόν όλη την αγορά. Σήμερα κανείς δεν μπορεί να φανταστεί την Ερμού με αυτοκίνητα, όλο και περισσότεροι δήμοι πεζοδρομούν τις εμπορικές τους γειτονιές, ενώ κανείς δεν μπορεί να διανοηθεί το Σάββατο το απόγευμα τα μαγαζιά να είναι κλειστά. Ο φόβος απέναντι στο καινούργιο ποτέ δεν ήταν ο καλύτερος σύμμαχος. Το προαιρετικό άνοιγμα της αγοράς και τις Κυριακές, θα προσαρμόσει την αγορά στις πραγματικές ανάγκες του καταναλωτή. Είμαστε εδώ για να διορθώσουμε στην πράξη τα όποια προβλήματα παρουσιασθούν. Δεν μπορούμε να απαντήσουμε στα προβλήματα με παλιές συνταγές»
Παρακάτω παρατίθενται τα προβαλλόμενα και από τις δύο πλευρές επιχειρήματα, στα ζωτικής σημασίας ερωτήματα που εγείρονται, από την ανάδειξη ενός τόσο ευαίσθητου ζητήματος.
1. Εναρμόνιση της χώρας με τα ισχύοντα στην υπόλοιπη Ευρώπη
Θέση ΥΠΑΑΝ: Τα στοιχεία δείχνουν ότι είμαστε η χώρα με τους περισσότερους περιορισμούς στον τομέα αυτό. Στην Ιταλία της κρίσης δεν υπάρχει κανένας περιορισμός τις Κυριακές. Το ίδιο και στη Σουηδία, τη Κροατία, τη Τσεχία, την Εσθονία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, τη Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Σλοβενία τη Σλοβακία και τη Φιλανδία. Στη Μεγάλη Βρετανία και την Ουαλία τα μικρά μαγαζιά λειτουργούν ελεύθερα με τα μεγαλύτερα των 280 τμ να είναι ανοικτά για έξι συνεχόμενες ώρες. Στην Πορτογαλία και την Ισπανία ο δήμαρχος αποφασίζει ενώ στην Ισπανία μπορούν σε όλη την επικράτεια να λειτουργούν 8 Κυριακές το χρόνο. Στην Ολλανδία τα καταστήματα μένουν ανοικτά 12 Κυριακές, στη Δανία 30 Κυριακές, στο Λουξεμβούργο όλες τις Κυριακές μέχρι τις 13:00.
Θέση ΕΣΕΕ: Το Υπουργείο πιστό σε μια γενική αντίληψη ότι η Ελλάδα πρέπει να είναι πρωτοπόρος στις εξελίξεις, πλειοδοτεί στις 52 Κυριακές. Όλα τα παραπάνω παραδείγματα αντικατοπτρίζουν τις ιδιαιτερότητες κάθε χώρας, οι οποίες όμως δεν μπορούν να τσουβαλιαστούν και να εξισωθούν με τις έντονες ιδιομορφίες που παρουσιάζει η ελληνική αγορά και κοινωνία.
Η πιθανή λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές δεν αναμένεται να ενισχύσει την απασχόληση εξαιτίας της ιδιαίτερης διάρθρωσης της ελληνικής μικρομεσαίας εμπορικής επιχειρηματικότητας. Οι εμπορικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα στηρίζονται σε σημαντικά υψηλό βαθμό, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στην αυτοαπασχόληση και στα συμβοηθούντα μέλη. Η επέκταση του ωραρίου λειτουργίας θα οδηγήσει στο άνοιγμα καταστημάτων είτε από τους ίδιους τους αυτοαπασχολούμενους και τα συμβοηθούντα μέλη, είτε ακόμη και από τους ίδιους τους εργοδότες ώστε να αποφευχθεί το επιπρόσθετο κόστος λειτουργίας. Συνεπώς, οι επιπτώσεις στην απασχόληση δεν αναμένονται να είναι ούτε σημαντικές ούτε διατηρήσιμες στο χρόνο.
Θα πρέπει να τονιστεί πως στη χώρα μας σε όλες τις τουριστικές περιοχές τα καταστήματα είναι ανοιχτά και τις Κυριακές, με απόφαση των τοπικών περιφερειαρχών (καθεστώς που προσιδιάζει δηλαδή το καθεστώς της Ισπανίας και της Πορτογαλίας). Επίσης το ιστορικό κέντρο της Αθήνας είναι ανοιχτό και τις Κυριακές με το ειδικό σήμα του ΕΟΤ που παρέχεται σε όλες τις επιχειρήσεις που λειτουργούν σε τουριστικές ζώνες. ¨
2. Ενίσχυση του τουριστικού μας προϊόντος
Θέση ΥΠΑΑΝ: Στη χώρα μας το 20% περίπου του ΑΕΠ παράγεται από τον Τουρισμό. Οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας, παραμένουν τουρίστες και τις Κυριακές. Με το άνοιγμα των καταστημάτων τους δίνουμε τη δυνατότητα να κυκλοφορήσουν και να ψωνίσουν περισσότερες μέρες και ώρες.
Θέση ΕΣΕΕ: Ο παραπάνω ισχυρισμός του ΥΠΑΑΝ είναι λανθασμένος καθώς ο ισχύων νόμος διασφαλίζει ανοιχτά μαγαζιά τις Κυριακές σε όλες τις τουριστικές περιοχές συμπεριλαμβανομένου και του παραδοσιακού τριγώνου της Αθήνας.
3. Ενίσχυση της απασχόλησης και δημιουργία πλαισίου για νέες θέσεις εργασίας
Θέση ΥΠΑΑΝ: Η διεθνής και η εγχώρια εμπειρία αποδεικνύουν ότι η απελευθέρωση του ωραρίου έχει θετικές επιπτώσεις στο λιανικό εμπόριο. Η προηγούμενη απελευθέρωση που έγινε στη χώρα μας με τον Ν 3377/2005 και αφορούσε την επέκταση του ωραρίου μέχρι το απόγευμα του Σαββάτου, είχε ευεργετικές επιδράσεις στον κύκλο εργασιών (τζίρο) του λιανικού εμπορίου. Ο Γενικός Δείκτης Λιανικού Εμπορίου (ΓΔΛΕ) (εξαιρουμένων των καυσίμων-λιπαντικών) του δωδεκαμήνου που ακολούθησε την απελευθέρωση (Αυγ. 2005-Αυγ. 2006) αυξήθηκε κατά 13,45%, ενώ κατά το προηγούμενο δωδεκάμηνο (Αυγ.2004-Αυγ.2005), που (σημειωτέον) ήταν και χρονιά Ολυμπιακών Αγώνων, είχε αυξηθεί κατά 7,22%. Άρα υπήρξε περαιτέρω αύξηση της τάξεως του 6,23%.
Θέση ΕΣΕΕ: Τα παραπάνω επιχειρήματα βρίσκουν πεδίο εφαρμογής σε περιόδους ανάπτυξης. Μπορεί να γίνει κατανοητό και στον πλέον αδαή περί τα οικονομικά ότι οποιαδήποτε σύγκριση της σημερινής κατάστασης με το 2005 είναι λανθασμένη μεθοδολογικά και ανεπαρκής για να δώσει ασφαλή συμπεράσματα. Αυτό που δηλαδή προτείνει το Υπουργείο είναι να επιστρέψουμε σε πολιτικές που προωθήθηκαν σε περιόδους ευημερίας, παρότι αυτή τη στιγμή η χώρα βιώνει την ισχυρότερη ύφεση των τελευταίων δεκαετιών. Βεβαίως όταν το εμπόριο αποκλείεται από τη χρηματοδότηση, στενάζει από τη φοροεπιδρομή και είναι παντελώς αποκλεισμένο από τον τραπεζικό δανεισμό, το μόνο που μπορεί να «πουλήσει» το Υπουργείο ως στρατηγική στήριξης των Μμε εμπόρων είναι το άνοιγμα τις Κυριακές. Λυπούμαστε διότι με αυτές τις μεθοδεύσεις ορισμένοι «παίζουν» με το μέλλον χιλιάδων οικογενειών.
Παράλληλα, η αύξηση του τζίρου δεν σχετίζεται με τον ν. 3377/2005 που διαμόρφωσε το πλαίσιο ωραρίου από τις 5 το πρωί έως τις 9 το βράδυ και έως τις 8 το Σάββατο. Στην πραγματικότητα ο νόμος αυτός ήρθε να παραβιάσει ανοικτές θύρες, καθώς σε πολλές περιοχές ίσχυε απελευθερωμένο ωράριο με το προηγούμενο καθεστώς της ΚΥΑ 1162/1997. Το σημαντικότερο που συνάγουμε όμως από την εφαρμογή του νόμου είναι ότι το ωράριο του Σαββάτου δεν εξαντλείται από τις επιχειρήσεις παρά μόνο σε μερικούς δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού.
Αναφορικά με τη ίδια περίοδο (2005-2006) το πραγματικό ΑΕΠ της χώρας αυξήθηκε κατά 5,5% ενώ το καθαρό εθνικό διαθέσιμο εισόδημα κατά 7,1%. Την περίοδο 2004-2005 τα εν λόγω μεγέθη είχαν αυξηθεί και πάλι αλλά σε μικρότερο βαθμό. Πιο συγκεκριμένα, το πραγματικό ΑΕΠ ενισχύθηκε κατά 2,3% ενώ το ακαθάριστο εισόδημα κατά 2,9%. Επομένως η αύξηση του κύκλου εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο δεν προήλθε από τις 3 επιπλέον ώρες του Σαββάτου αλλά από την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας
Για να είναι επικερδής η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές θα πρέπει να υπάρξει κατανάλωση, δηλαδή να επιτευχθεί αύξηση του κύκλου εργασιών (τζίρου) σε εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση. Η κατανάλωση εξαρτάται άμεσα από τη μεγέθυνση του ΑΕΠ και ειδικότερα από το καθαρό εθνικό διαθέσιμο εισόδημα, το εισόδημα δηλαδή που απομένει στους καταναλωτές μετά την αφαίρεση αποσβέσεων και φόρων για να το χρησιμοποιήσουν όπως επιθυμούν (για κατανάλωση ή αποταμίευση). Στη συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος οφείλεται, σε σημαντικό βαθμό, η πτώση του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο. Επιπρόσθετα, η μείωση του ρυθμού χρηματοδότησης της συνολικής οικονομίας (δάνεια, κάρτες κλπ) αφαίρεσε από την αγορά ρευστότητα και επιτάχυνε τη μείωση του τζίρου στο λιανικό εμπόριο, ώστε ακόμα και όταν η υποχώρηση του ΑΕΠ και του διαθέσιμου εισοδήματος επιβραδύνθηκε, ο ΔΚΕ στο λιανικό εμπόριο συνέχισε να μειώνεται.
Χωρίς ανάπτυξη και την επέκταση της οικονομίας, δεν πρόκειται να βελτιωθεί ο κύκλος εργασιών. Οι περικοπές των μισθών, των επιδομάτων και των αμοιβών, οι αρνητικοί ρυθμοί χρηματοδοτικής ροής από τις τράπεζες, τα χρέη του δημοσίου προς τους ιδιώτες (τα οποία σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου ξεπερνούν τα 9,5 δισ. ευρώ) και τα εξαιρετικά υψηλά ποσοστά ανεργίας έχουν περιορίσει ιδιαίτερα τη ρευστότητα στην αγορά. Το άνοιγμα των καταστημάτων στην παρούσα φάση θα επιταχύνει τον ήδη υψηλό ρυθμό κλεισίματος καταστημάτων καθώς θα επιβαρύνει τη μικρομεσαία εμπορική δραστηριότητα με περαιτέρω λειτουργικό κόστος (ενέργεια, μισθοδοσία).
Η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές όχι μόνο δεν θα συμβάλλει στην αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων, ο οποίος εκτιμάται πως θα παρουσιάσει δραματική πτώση κατά 17 ποσοστιαίες μονάδες το 2012 σε σχέση με το 2011, αλλά ταυτόχρονα θα διογκώσει κατά 1,82 δις ή 25%-30% (από 6,51 δις στα 8,33 δις) το ετήσιο κόστος μισθοδοσίας των ιδιοκτητών εμπορικών επιχειρήσεων, οι οποίοι μη μπορώντας πλέον να ανταποκριθούν στις διαρκώς αυξανόμενες υποχρεώσεις τους αναγκάζονται είτε να κλείσουν την επιχείρησή τους είτε να προβούν σε μη ηθελημένη μείωση των αποδοχών του προσωπικού τους και σε ακραίες περιπτώσεις σε απολύσεις εργαζομένων.
Τέλος, όσον αφορά στις ξένες μελέτες το κύριο συμπέρασμά τους είναι ότι η απελευθέρωση της λειτουργίας των μικρών καταστημάτων έχει ευεργετικές συνέπειες στην απασχόληση, στην ευημερία των καταναλωτών, στις τιμές και στην ανάπτυξη. Αρνητικά αποτελέσματα για το μερίδιο των μικρών καταστημάτων παρουσιάζονται μόνο στις μελέτες που εξετάζεται το σενάριο της απελευθερώσεων τόσο των μικρών όσο και των μεγάλων καταστημάτων: περίπτωση που διαφεύγει της προσοχής της κυβερνητικής προτάσεως.
4. Ζωντάνια των κέντρων των πόλεων
Θέση ΥΠΑΑΝ: Δίνεται η δυνατότητα τα κέντρα των πόλεων να αποκτήσουν χρώμα και κίνηση και τις Κυριακές. Φανταστείτε τα μαγαζιά στο Μοναστηράκι κλειστά τις Κυριακές.
Θέση ΕΣΕΕ: Τα μαγαζιά στο μοναστηράκι είναι και θα παραμείνουν ανοιχτά τις Κυριακές όπως και σε πολλές άλλες τουριστικές περιοχές, λειτουργώντας όπως μέχρι σήμερα με το ειδικό σήμα του ΕΟΤ
5. Ενίσχυση των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων
Θέση ΥΠΑΑΝ: Παρέχεται η δυνατότητα στις μικρές επιχειρήσεις να δουλέψουν μία μέρα την εβδομάδα χωρίς τον ανταγωνισμό των πολυκαταστημάτων και των Mall έτσι ώστε να εκμεταλλευτούν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα: ευελιξία, γνώση των ιδιαιτεροτήτων των τοπικών αγορών, κλπ.
Θέση ΕΣΕΕ: Το Υπουργείο βέβαια λησμονεί να αναφέρει ότι στο οικείο άρθρο του σχεδίου νόμου δεν υπάρχει καμία αναφορά αποκλεισμού των καταστημάτων που λειτουργούν στα Mall ή στα εκπτωτικά χωριά. Η διάταξη αυτή έτσι όπως είναι αφήνει το πεδίο ελεύθερο και για αυτά. Επιπλέον, είναι ασαφής η οριοθέτηση της Μμε επιχείρησης με μέγιστο εμβαδό τα 250 τ.μ., όταν το μέσο μέγεθος μιας Μμε επιχείρησης στη χώρα είναι τα 70 τ.μ.
Οι μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις στο σύνολο τους είναι αρνητικές στο κυριακάτικο άνοιγμα: Σίγουρα ξέρουν το συμφέρον τους.
6. Απελευθέρωση ωραρίου και εργασιακός μεσαίωνας
Θέση ΥΠΑΑΝ: Δεν αλλάζει σε τίποτα το καθεστώς των εργαζομένων και τα ωράριά τους. Μία ενδεχόμενη αύξηση του τζίρου και του ωραρίου των καταστημάτων θα δημιουργήσει ανάγκες για νέες θέσεις εργασίας και θα οδηγήσει σταδιακά σε αύξηση την απασχόλησης.
Θέση ΕΣΕΕ: Οι εργαζόμενοι θα πρέπει έστω και κυκλικά να εργαστούν τις Κυριακές, πράγμα το οποίο ισχύει φυσικά και για τους ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων (έμποροι). Με αυτόν τον τρόπο όμως διαβρώνεται/υποσκάπτεται ο θεσμός της οικογένειας και αποξενώνονται τα μέλη της. Εκτός των άλλων, με την νέα διάταξη απλά θα μετατοπιστεί ο υφιστάμενος συρρικνωμένος τζίρος από τις μικρές επιχειρήσεις στα Malls και στα εκπτωτικά χωριά. Όταν πολλές επιχειρήσεις δεν μπορούν να πληρώσουν τους εργαζόμενούς τους για 4 ή 5 μήνες, πως ξαφνικά θα δημιουργηθεί ανάλογο εισόδημα για να καταβληθούν οι αυξημένες αμοιβές της Κυριακής?
Η μόνη απασχόληση που θα αυξηθεί θα είναι η μερική και η εκ περιτροπής στα μεγάλα εμπορικά κέντρα και στα εκπτωτικά χωριά.
7. Προαιρετική εφαρμογή του μέτρου και αυξημένο κόστος λειτουργίας /βιωσιμότητα των μικρών επιχειρήσεων
Θέση ΥΠΑΑΝ: Το μέτρο είναι προαιρετικό. Δεν αναγκάζει κανείς κανέναν να λειτουργήσει και τις Κυριακές. Όσες αγορές και επαγγελματίες, από την πράξη δουν ότι είναι ασύμφορη η λειτουργία τους μπορούν να επιστρέψουν στο προηγούμενο καθεστώς. Απλά δίνεται η δυνατότητα σε όσους θέλουν να δουλέψουν περισσότερο, να το κάνουν ελεύθερα.
Θέση ΕΣΕΕ: Οι ιθύνοντες του Υπουργείου φαίνεται να αγνοούν τον παράγοντα «επιχειρηματική ψυχολογία». Κανείς έμπορος δεν θα κρατήσει κλειστό το κατάστημά του, όταν θα το έχει ανοικτό ο διπλανός καθώς σε αυτές τις περιπτώσεις δε τίθεται ζήτημα ελεύθερης επιλογής. Τα μικρά μαγαζιά θα αναγκαστούν να κλείσουν καθώς δεν θα μπορέσουν να αντέξουν το κόστος λειτουργίας
Εύλογα λοιπόν γεννιέται η απορία πως θα κατορθώσουν να αξιοποιήσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις τη δυνατότητα στην οποία αναφέρεται το ΥΠΑΑΝ; (σημείο 5).
8. Έλλειψη εισοδήματος για κατανάλωση και όχι διαθέσιμου χρόνου
Θέση ΥΠΑΑΝ: Είναι αλήθεια ότι η χώρα μας περνάει δύσκολες στιγμές. Αλήθεια είναι επίσης ότι το επιχείρημα της μειωμένης αγοραστικής δύναμης παρουσιάζονταν πάντα από τους πολέμιους του μέτρου, ακόμα και στις καλές εποχές. Στην ύφεση όμως δεν απαντάμε με κλειστές αγορές. Στην γειτονική μας Ιταλία ακολουθούν την ίδια συνταγή, σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη το καθεστώς είναι περισσότερο έως εντελώς απελευθερωμένο και έχουν πετύχει να αυξήσουν την απασχόληση και τον τζίρο. Δεν έχουμε την πολυτέλεια εμείς να μείνουμε στο δικό μας κόσμο.
Θέση ΕΣΕΕ: Προφανώς οι αρμόδιοι βρίσκονται σε σύγχυση καθώς δεν ετέθη ποτέ θέμα κλειστών αγορών ενώ παράλληλα θα θέλαμε να μας αναφέρουν εκείνα τα Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στα οποία έχει αυξηθεί ο τζίρος των καταστημάτων τους κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους.
9. Πόσο εφικτή είναι η λειτουργία των καταστημάτων εφτά ημέρες την εβδομάδα
Θέση ΥΠΑΑΝ: Δίνεται η δυνατότητα σε όσα μαγαζιά λειτουργήσουν τις Κυριακές, τη Δευτέρα το πρωί να είναι κλειστά.
Θέση ΕΣΕΕ: Όσοι διατυπώνουν τέτοιες απόψεις σίγουρα αγνοούν πως λειτουργεί η αγορά και ο ανταγωνισμός. Με δεδομένη τη μείωση του τζίρου, η πρόσληψη νέων υπαλλήλων καθίσταται απαγορευτική, με αποτέλεσμα από τη διεύρυνση του ωραρίου να επιβαρυνθούν τόσο ο επιχειρηματίας όσο και οι υφιστάμενοι υπάλληλοί του, με εξαιρετικό προσωπικό κόστος για τους ίδιους και τις οικογένειές τους.
Η λειτουργία των μαγαζιών εφτά ημέρες την εβδομάδα είναι ανέφικτη και εξοντωτική για τους επιχειρηματίες
10. Αλλαγή της καθημερινότητας και του τρόπου ζωής χιλιάδων ανθρώπων
Θέση ΥΠΑΑΝ: Τα τελευταία χρόνια χιλιάδες άνθρωποι και μαγαζιά δουλεύουν και τις Κυριακές. Μίνι μάρκετ, περίπτερα, μαγαζιά της γειτονιάς, ανθοπωλεία, καφετέριες, ζαχαροπλαστεία, καταστήματα ποτών και ξηρών καρπών κλπ. Φανταστείτε τις Κυριακές με τα μαγαζιά αυτά κλειστά. Η ίδια η ζωή έχει δώσει τις απαντήσεις της.
Θέση ΕΣΕΕ: Το καθεστώς λειτουργίας των προαναφερθεισών επιχειρήσεων δε σχετίζεται με εκείνο των εμπορικών καταστημάτων ενώ με το ίδιο σκεπτικό θα έπρεπε να λειτουργούν και οι δημόσιες υπηρεσίες τις Κυριακές.
11. Συσχετισμός του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές με την άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων
Θέση ΥΠΑΑΝ: Δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Το προαιρετικό άνοιγμα των καταστημάτων αφορά από τις 10:00 π.μ. και μετά.
Θέση ΕΣΕΕ: Το επιχείρημα αυτό είναι νεολογισμός. Από πουθενά δεν προκύπτει στο υπάρχον σχέδιο νόμου ότι τα μαγαζιά θα ανοίγουν μετά τις 10. Θυμίζουμε ανάλογες διαβεβαιώσεις το 2005, οι οποίες τελικά δεν επαληθεύτηκαν με αποτέλεσμα την Μεγάλη Παρασκευή το απόγευμα, να είναι ανοιχτά τα καταστήματα στα Malls την ίδια ώρα που πραγματοποιούνταν η περιφορά του Επιταφίου.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΜΙΣΘΔΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ (ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΔΕΗ)
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
· Έδρα επιχείρησης: Ιδιωτική επιχείρηση στο κέντρο της Αθήνας, έκτασης 190 τ.μ., σε περιοχή με τιμή ζώνης 1.200 ευρώ/τ.μ.
· Απασχολούμενο προσωπικό: 5 μισθωτοί αμειβόμενοι με βάση την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας του Εμπορίου (Ιούλιος 2012) – Πιο αναλυτικά:
Ø 1 πωλητής έγγαμος, με 10 χρόνια προϋπηρεσίας
Ø 1 πωλητής έγγαμος, με 12 χρόνια προϋπηρεσίας
Ø 1 πωλητής άγαμος, με 3 χρόνια προϋπηρεσίας
Ø 1 υπάλληλος γραφείου έγγαμος, με 4 χρόνια προϋπηρεσίας
Ø 1 υπάλληλος γραφείου άγαμος, άνω των 25 ετών, χωρίς καθόλου προϋπηρεσία
· Κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας: 830 kwh/δίμηνο
|
Πίνακας 1 : Αναλυτική περιγραφή του ετήσιου κόστους μισθοδοσίας της επιχείρησης
| ||||
(Α)
|
(Β)
|
(Γ)
| ||
Ετήσιο Κόστος Μισθοδοσίας
(σε €)
|
Επιπλέον Ετήσιο Κόστος Μισθοδοσίας
( 50 Κυριακές) (75%)
(σε €)
|
Συνολικό Ετήσιο Κόστος Μισθοδοσίας (Α) + (Β)
(σε €)
| ||
Πωλητής έγγαμος, με 10 χρόνια προϋπηρεσία
|
19.236,3
|
4.809,0
|
24.045,3
(+25%)
| |
Πωλητής έγγαμος, με 12 χρόνια προϋπηρεσία
|
19.628,8
|
4.907,0
|
24.535,8
(+25%)
| |
Πωλητής άγαμος, με 3 χρόνια προϋπηρεσία
|
15.863,7
|
3.965,5
|
19.829,2
(+25%)
| |
Υπάλληλος γραφείου έγγαμος, με 4 χρόνια προϋπηρεσία
|
16.291,9
|
4.073,0
|
20.364,9
(+25%)
| |
Υπάλληλος γραφείου άγαμος, άνω των 25 ετών, χωρίς καθόλου προϋπηρεσία
|
10.456,9
|
2.614,5
|
13.071,4
(+25%)
| |
Συγκεντρωτικά ετήσια μεγέθη
|
Ετήσιο Κόστος Μισθοδοσίας για 5 μισθωτούς
|
Επιπλέον Ετήσιο Κόστος Μισθοδοσίας
(50 Κυριακές) για 5 μισθωτούς
|
Συνολικό Ετήσιο Κόστος Μισθοδοσίας (Α) + (Β) ) για 5 μισθωτούς
| |
81.477,6
|
20.369,0
|
101.846,6
| ||
Μεταβολή Ετήσιου Κόστους Μισθοδοσίας
(με τις 50 Κυριακές)
|
+ 25,0%
| |||
Πίνακας 2: Κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας (Διμηνιαίος λογαριασμός Δ.Ε.Η.)
| |
Α) Αξία ηλεκτρικού
ρεύματος
|
Η διμηνιαία κατανάλωση ενέργειας ανέρχεται στις 830 kwh
· Χρέωση για το ηλεκτρικό ρεύμα (Χρέωση προμήθειας ρεύματος + ρυθμιζόμενες χρεώσεις): 126,7 €
· Φ.Π.Α. 13% επί του καταναλισκόμενου ηλεκτρικού ρεύματος: 16,5 €
· Συνολική αξία ηλεκτρικού ρεύματος + Φ.Π.Α.: 143,2 €
|
Β) Τέλη για Δήμο Αθηναίων
|
· Δημοτικά Τέλη (ΔΤ) : 158,7 €
· Δημοτικοί Φόροι (ΔΦ) : 10,1 €
· Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) :10,2 €
Σύνολο τελών για Δήμο Αθηναίων: 179,0 €
|
Γ) Ε.Ρ.Τ.
|
· Συνολικές χρεώσεις υπέρ Ε.Ρ.Τ. : 8,1 €
|
Συνολικό ποσό πληρωμής
|
(Α) + (Β) + (Γ) = 330,3 €/δίμηνο
|
Μηνιαίος λογαριασμός Δ.Ε.Η.
|
330,3 €/ 2 = 165,2 €/μήνα
|
Ετήσιος λογαριασμός Δ.Ε.Η
|
330,3 € * 6 = 1.981,8 €/έτος
|
Προσαυξημένος λογαριασμός ΔΕΗ
(+50 Κυριακές/χρόνο)
|
(1.981,8+327) = 2.308,8 €/έτος
ή αυξημένη επιβάρυνση κατά 16,5%
|
Εκ της Ομοσπονδίας
Τα θέματα των αναρτήσεων δεν εκφράζουν απαραίτητα και τις απόψεις των διαχειριστών και των συντακτών του ιστολογίου μας. Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των σχολιαστών και μόνο αυτών.
Σχόλια που περιέχουν ύβρεις ή απρεπείς χαρακτηρισμούς διαγράφονται κατά τον έλεγχο από την ομάδα διαχείρισης. Ευχαριστούμε.