Μεγάλη αναφορά γίνεται φέτος για την τεράστια άνοδο του Ελληνικού Τουρισμού με στοιχεία που προκύπτουν από : αφίξεις στα αεροδρόμια της χώρας κρατήσεις ξενοδοχείων ,αναχωρήσεις, πωλήσεις υπηρεσιών .ενοικιάσεις αυτοκινήτων και με ότι άλλο διέπεται η δραστηριότητα της τουριστικής οικονομίας σε ένα προορισμό. Αποτέλεσμα αυτού είναι να έχει δημιουργηθεί εκατέρωθεν ένα κλίμα υπεραισιόδοξο με ανάλογη κινητικότητα από διάφορους αναλυτές ώστε να δίνονται και ανάλογες ερμηνείες ως προς τις αιτίες του φαινομένου.
Όλα αυτά συμβαίνουν στην Ελλάδα Σεπτέμβριος του 2013 και ακόμη τίποτα δεν έχει τελειώσει σχετικά με την τουριστική σεζόν. Υπάρχουν προορισμοί όπως η ΚΡΗΤΗ ,ΜΥΚΟΝΟΣ, ΡΟΔΟΣ, ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ, ΑΘΗΝΑ ,ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ κλπ που η τουριστική περίοδος επιμηκύνεται τόσο που ή αύξηση θα αποτελεί ρεκόρ της τελευταίας εικοσαετίας.
Πρέπει να επισημάνουμε ότι η στήλη συγκεκριμένα δεν προτίθεται να παραθέσει νούμερα και στατιστικά είναι άλλωστε πολύ νωρίς για οποιαδήποτε αριθμολογία. Αυτό όμως στο οποίο θα πρέπει να επικεντρωθεί το ενδιαφέρον είναι τα αίτια που οδήγησαν αφενός στην εκρηκτική άνοδο φέτος και αφετέρου την εγκαθίδρυση του τουρισμού ως φαινομένου που αποτελεί τελικώς τον βασικότερο πυλώνα ανάπτυξης της Ελλάδας μιας χώρας που μαστίζεται από οικονομική και κοινωνική κρίση –την μεγαλύτερη τα τελευταία πενήντα χρόνια.
Απαριθμώντας λοιπόν ένα βασικό αίτιο των παραπάνω είναι οι πολιτικές και κοινωνικές αναταραχές στην Βόρεια Αφρική και στην Συρία που ανάγκασαν πολλούς ταξιδιωτικούς οργανισμούς να αναθεωρήσουν το ενδιαφέρον τους για την Ελλάδα. Επίσης η ιδιαίτερη ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική από ξενοδοχειακές μονάδες με συνέπεια την αύξηση της προτίμησης των καταναλωτών παγκόσμια σε συνδυασμό με διάφορους άλλους παράγοντες όπως το κλίμα ,η επιμήκυνση της ηλιοφάνειας, η πολιτική ασφάλεια, η άρση του καμποτάζ, κλπ.
Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να αναφερθεί η θεωρία του Michael Porter (αναλυτής marketing) που αναφέρει πως μία τουριστική επιχείρηση η προορισμός πρέπει να χρησιμοποιεί τρείς στρατηγικές για να πετύχει τους στόχους όπως: ΚΟΣΤΟΣ, ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ή ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ, ΕΣΤΙΑΣΗ ΣΕ ΜΙΚΡΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ, όπου όπως αναφέρει οι παραπάνω στρατηγικές θα πρέπει να επιλεχθούν και να αναπτυχθούν μονομερώς ειδάλλως η ανάμιξη ενεργειών και προτύπων θα δυσχεραίνει την έκβαση της επιτυχίας. Αυτό αποτελεί βασικά και το μυστικό της επιτυχίας των προορισμών που αναφέρθηκαν στους οποίους οι πειραματισμοί τα τελευταία είκοσι χρόνια σε συνδυασμό με την επιλογή μίας κατεύθυνσης όπως το αναφέρει ο Porter και με την βοήθεια στελεχών που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στο ευρύτερο τουριστικό φάσμα δημιούργησαν ένα δομημένο προϊόν, με διαχρονικές δυνατότητες που εμπλουτίζεται συχνά και ανάλογα με τις παγκόσμιες εξελίξεις της τουριστικής ζήτησης.
Τίποτα δεν είναι τυχαίο όταν μιλάμε για την Μύκονο την Κρήτη ,την Μεσσηνία κλπ όπου εδώ και δεκαετίες αναπτύσσεται, δομείται και οργανώνεται ένα τουριστικό προϊόν με δυναμική και με ξεκάθαρη προσέγγιση .Η Ελλάδα είναι ένα ατέλειωτο γεωγραφικό, ιστορικό, πολιτιστικό πάζλ αλλά ο τουρισμός δεν έχει καθολική ανάπτυξη και αναγνωρισιμότητα .Αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πλέον κανένα μνημείο, αγροτικό προϊόν η ωραίο τοπίο δεν φτάνει να αναπτύξει μία περιοχή αν δεν δημιουργηθούν ειδικές ανωδομές και υποδομές και με την βοήθεια στελεχών(ειδικών όμως) μπει σε εφαρμογή ένα μακροπρόθεσμο πλάνο ανάπτυξης συμβατό με τον κάθε τόπο.
Δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι ο Τουρισμός ως οικονομικό φαινόμενο επηρεάζει άμεσα η έμμεσα τις υπόλοιπες οικονομικές δραστηριότητες ενός προορισμού δημιουργεί και δέχεται εισροές η εκροές αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να δέχεται οποιαδήποτε στιγμή παρεμβάσεις με στοιχεία και πολιτικές άσχετες με την χρονική στιγμή και τον χώρο με αποτέλεσμα –όπως μας έχει διδάξει η ιστορία- να δημιουργηθούν λανθασμένες προσεγγίσεις στο προϊόν όπως αυτό μπορεί να αναπτυχθεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΟΥΚΟΥΛΗΣ
Αν. Καθηγητής Τουριστικής Σχολής Αναβύσσου
Στέλεχος Τουριστικών Επιχ/ων
Τα θέματα των αναρτήσεων δεν εκφράζουν απαραίτητα και τις απόψεις των διαχειριστών και των συντακτών του ιστολογίου μας. Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των σχολιαστών και μόνο αυτών.
Σχόλια που περιέχουν ύβρεις ή απρεπείς χαρακτηρισμούς διαγράφονται κατά τον έλεγχο από την ομάδα διαχείρισης. Ευχαριστούμε.