Το επιβατηγό – οχηματαγωγό Ηράκλειον, ήταν ένα πλοίο που εκτελούσε την ακτοπλοϊκή συγκοινωνία Πειραιά-Χανιά και Πειραιά-Ηράκλειο, κατά την περίοδο 1965-1966, και το όνομά του ταυτίστηκε με τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στην Ελλάδα.
Το πλοίο είχε ναυπηγηθεί το 1949 στην Γλασκόβη της Σκοτίας, στα ναυπηγεία Fairfield Co Ltd για λογαριασμό μιας αγγλικής εταιρείας ως δεξαμενόπλοιο. Είχε χωρητικότητα 8.922 κόρων, μήκος 498 πόδια ,πλάτος 60 πόδια και βύθισμα 36 πόδια, ενώ έφερε και μηχανή ατμοστροβίλων, που του έδινε ταχύτητα 17 κόμβων. Το αρχικό του όνομα ήταν “Leicestershire” (Λέστερσαϊρ). Το 1964, και έπειτα από την μετασκευή του σε φέρι-μπόουτ, περιήλθε στην ιδιοκτησία των Αδελφών Τυπάλδου, και αφού σήκωσε ελληνική σημαία, νηολογήθηκε στον Πειραιά με αριθμό Ν.Π.2562. Τον Ιούνιο του επόμενου έτους, ξεκίνησε τα δρομολόγια Πειραιά – Κρήτης. Έναν χρόνο όμως αργότερα, θα έπαυε να εκτελεί δρομολόγια και θα έγραφε με τα πιο μελανά χρώματα το τέλος του.
Ήταν 7 Δεκεμβρίου 1966, και το πλοίο επρόκειτο να πραγματοποιήσει μια καθιερωμένη διαδρομή από την Σούδα της Κρήτης στον Πειραιά. Παρόλο που οι καιρικές συνθήκες ήταν πολύ άσχημες, με ανέμους εντάσεως μέχρι και 9 μποφόρ να μαστίζουν το πέλαγος, το πλοίο απέπλευσε στις 20.00 κατ’επιλογή του πλοιάρχου Εμμανουήλ Βερνίκου, με πιθανή καθυστέρηση δύο ωρών, για να παραλάβει την “νταλίκα του θανάτου”, όπως χαρακτηρίστηκε αργότερα, έχοντας ως πλήρωμα 73 άντρες και 171 επιβάτες. Ενώ λοιπόν το πλοίο έπλεε στη θαλάσσια περιοχή της Φαλκονέρας στο Μυρτώο Πέλαγος, εξαιτίας του υψηλού κυματισμού που προκαλούσε συνεχείς διατοιχισμούς (πλευρικές ταλαντώσεις), το τελευταίο όχημα, ένα φορτηγό ψυγείο 5 τόνων, που είχε τοποθετηθεί κάθετα προς το διάμηκες επίπεδο συμμετρίας του πλοίου, λόγω χαλαρής έχμασης, άρχισε να κινείται και να προσκρούει στους πλευρικούς καταπέλτες, ένας εκ των οποίων άνοιξε… Τότε, το φορτηγό ψυγείο υποχώρησε από τον πλευρικό αυτό καταπέλτη και έπεσε στη θάλασσα, η οποία και κατέκλυσε εν συνεχεία όλο τον χώρο των οχημάτων.
Μετά την έξοδο του φορτηγού από το πλοίο, αυτό μπόρεσε να σταθεροποιηθεί στην επιφάνεια της θάλασσας, έχοντας ενέργεια από τις ηλεκτρογεννήτριες ασφαλείας για 15 με 20 λεπτά. Όμως, ο μεγάλος όγκος νερού που είχε κατακλύσει το γκαράζ, οδήγησε το πλοίο στη βύθισή του, το οποίο και βυθίστηκε πρώτα με την πλώρη (σύμφωνα με την μαρτυρία ενός ναυαγού). Στις 02.06 το πρωί της 8ης Δεκεμβρίου 1966, ημέρα Πέμπτη, το πλοίο εξέπεμψε το μήνυμα : “SOS, από Ηράκλειον, στίγμα μας 36° 52′ B., 24° 08 A. Βυθιζόμεθα” Δύο φορές επαναλήφθηκε το σήμα κινδύνου και ύστερα ακολούθησε σιγή. Από τους 73 ναυτικούς (πλήρωμα) του πλοίου και τους 171 επιβάτες σώθηκαν μόνο 46 άτομα, (16 από το πλήρωμα και 30 επιβάτες). Οι υπόλοιποι 217 πνίγηκαν. Ο πλοίαρχος Εμμανουήλ Βερνίκος, αν και ήταν ο πρώτος που έπεσε στη θάλασσα φέροντας σωσίβιο, σύμφωνα με τα λεγόμενα των διασωθέντων αξιωματικών, ποτέ δεν βρέθηκε ο ίδιος ή το πτώμα του.
Λόγω της ελλιπούς οργάνωσης του Υπουργείου Ναυτιλίας και εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, οι δύο πρώτοι διασωθέντες έφτασαν στον λιμένα του Πειραιά τις 19.00 με το N/K “Ashton”, το οποίο μετέφερε και αρκετούς νεκρούς. Το ίδιο μάλιστα βράδυ παρασημοφορήθηκε και ο Κυβερνήτης του Ν\Κ “Ashton” από τον Βασιλέα. Την επόμενη μέρα το Βασιλικό ζεύγος συνοδευόμενο από τον Πρωθυπουργό και από 2-3 Υπουργούς επισκέφθηκαν ναυαγούς στο Τζάνειο Νοσοκομείο Πειραιώς, στον Ευαγγελισμό και στον Ερυθρό Σταυρό, όπου και είχαν εισαχθεί.
Έτσι ,το Ηράκλειον μετετράπη σε έναν “υγρό τάφο” δεκάδων ανθρώπων, βυθίζοντας σιωπηλά μέσα στον αχό της κακοκαιρίας αθώες ψυχές. Τρία χρόνια ακριβώς μετά την βύθισή του, στις 8 Δεκεμβρίου 1969, συνέβη και ένα αεροπορικό δυστύχημα της Ολυμπιακής Αεροπορίας στην Κερατέα με 90 νεκρούς, σε πτήση από Χανιά προς Αθήνα, γεγονός που ώθησε το Δημοτικό Συμβούλιο των Χανίων να κηρύξει την 8η Δεκεμβρίου ως “αποφράδα ημέρα” για τα Χανιά. Κάθε χρόνο έκτοτε, πραγματοποιείται αυτή την ημέρα μνημόσυνο για τα θύματα αυτών των δύο τραγωδιών.
Τα θέματα των αναρτήσεων δεν εκφράζουν απαραίτητα και τις απόψεις των διαχειριστών και των συντακτών του ιστολογίου μας. Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των σχολιαστών και μόνο αυτών.
Σχόλια που περιέχουν ύβρεις ή απρεπείς χαρακτηρισμούς διαγράφονται κατά τον έλεγχο από την ομάδα διαχείρισης. Ευχαριστούμε.