Την απόλυτη καταστροφή της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αποκαλύπτει έρευνα του τομεάρχη της ΝΔ για τα οικονομικά, Χρήστου Σταϊκούρα. Ο Τσίπρας πήρε μια οικονομία που άρχισε να βγαίνει από το τέλμα και υπήρχαν σημάδια βελτίωσης και την μετέτρεψε σε εφιάλτη. Τα στοιχεία αποδεικνύουν το χάος που προκλήθηκε με τους Βαρουφάκηδες και τις τζάμπα μαγκιές.
Ενδεικτικά, το 2015:
•Η οικονομία επέστρεψε, από το 3ο τρίμηνο, στην ύφεση.
•Η τάση αποκλιμάκωσης της ανεργίας συρρικνώθηκε.
•Η δημόσια οικονομία, παρά τα πρόσθετα μέτρα λιτότητας, κινείται σε οριακές καταστάσεις.
•Η πραγματική οικονομία, λόγω και των κεφαλαιακών περιορισμών, επιβαρύνθηκε.
•Οι επιχειρηματικές προσδοκίες και η καταναλωτική εμπιστοσύνη επιδεινώθηκαν.
•Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, αλλά και του ιδιωτικού τομέα προς το Δημόσιο, διογκώθηκαν.
•Οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων υποχώρησαν.
•Οι τράπεζες χρειάστηκαν νέα ανακεφαλαιοποίηση.
•Η χώρα χρειάστηκε πρόσθετη χρηματοδότηση από τους εταίρους, που συνοδεύεται από ένα νέο, εξαιρετικά επώδυνο Μνημόνιο.
Το κόστος ενός έτους διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ μετριέται ως εξής:
1.Η Ελληνική οικονομία, ήδη από το 3ο τρίμηνο του 2015, έχει επιστρέψει στην ύφεση.
Η προοπτική μάλιστα για το 2016 είναι χειρότερη από το 2015. Και η ύφεση, για το 2015, θα είναι βαθύτερη από τις εκτιμήσεις μετά και την αναθεώρηση, επί τα χείρω, των στοιχείων από την Ελληνική Στατιστική Αρχή. Υπενθυμίζεται ότι το 2014, η χώρα επέτυχε θετικό ρυθμό μεταβολής, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ παρέλαβε οικονομία σε δυναμική ανάπτυξης, ενώ η πρόβλεψη, τότε, από τους «θεσμούς», για το 2015, ήταν για αρκετά υψηλό ρυθμό μεγέθυνσης, άνω του 2,5%. Συνεπώς, η Κυβέρνηση της Αριστεράς έχει την αποκλειστική ευθύνη για την επιστροφή της οικονομίας στην ύφεση. Ετήσιοι ρυθμοί ανάπτυξης (ετήσιες % μεταβολές όγκου ΑΕΠ)
2.Οι προβλέψεις για την απασχόληση και την ανεργία αναθεωρήθηκαν επί τα χείρω
Οι προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εξέλιξη του ποσοστού ανεργίας και απασχόλησης αναθεωρήθηκαν επί τα χείρω. Μάλιστα η απασχόληση, σύμφωνα και με την Κυβέρνηση, αναμένεται, το 2016, να συρρικνωθεί.
3. Επιδείνωση οικονομικού κλίματος: Η Ευρωζώνη επιταχύνει εμπρός η Ελλάδα κάνει όπισθεν
Κυμάνθηκε, κατά μέσο όρο, στις 88,7 μονάδες το 2015, από 99,5 μονάδων το 2014. Μάλιστα, η απόκλιση από τον αντίστοιχο δείκτη οικονομικού κλίματος στην Ευρωζώνη διευρύνθηκε, αφού, το 2015, σημειώθηκαν αυξήσεις του Ευρωπαϊκού δείκτη, αρκετά πάνω από το κατώφλι των 100 μονάδων βάσης. Δηλαδή, επιβεβαιώνεται, όπως και στην περίπτωση των ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης, ότι την περίοδο που η Ευρωζώνη «επιταχύνει προς τα εμπρός», η Ελλάδα «κάνει όπισθεν».
4. Επιβλήθηκαν κεφαλαιακοί περιορισμοί, οι οποίοι εξακολουθούν να είναι σε ισχύ. Ως αποτέλεσμα, η πραγματική οικονομία επιβαρύνθηκε, οι επιχειρηματικές προσδοκίες επιδεινώθηκαν και η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχώρησε. Ενδεικτικά, ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στη βιομηχανία συνέχισε την πτωτική του πορεία. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με ανάλυση των στοιχείων ισοζυγίου πληρωμών της Τράπεζας της Ελλάδος από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων, ότι προκύπτουν για τους κλάδους των εξαγωγών προϊόντων (πλην πετρελαιοειδών), τον τουρισμό, τις μεταφορές και τις λοιπές υπηρεσίες, σε απόλυτους αριθμούς, απώλειες της τάξης του 1,9 δισ. ευρώ για το 11μηνο του 2015 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Η επιβολή των κεφαλαιακών περιορισμών ανέκοψε τη δυναμική που είχαν αποκτήσει οι περισσότεροι κλάδοι στο 1ο εξάμηνο του 2015, με αποτέλεσμα οι τελικές απώλειες να είναι στην πραγματικότητα πολύ μεγαλύτερες. Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι αντί απωλειών 1,9 δισ. ευρώ, η Ελληνική οικονομία θα είχε αυξημένα έσοδα κατά 1,7 δισ. ευρώ το 2015, ήτοι σχεδόν 1% του ΑΕΠ.
5. Το διαφορικά επιτόκια (spreads) των Ελληνικών ομολόγων εκτινάχθηκαν και παραμένουν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.
Μάλιστα, σε μια περίοδο που άλλες χώρες της Ευρωζώνης απολαμβάνουν ιστορικά χαμηλά επιτόκια. Βεβαίως, η ψήφιση και η υπογραφή του 3ου Μνημονίου και η προοπτική αποφυγής του ενδεχομένου εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και της άτακτης χρεοκοπίας συνετέλεσαν στην αποκλιμάκωση του επιτοκίου.
6. Το κόστος δανεισμού του Δημοσίου διατηρείται υψηλό.
Το επιτόκιο των εντόκων γραμματίων «ανέβηκε» σε υψηλά επίπεδα, όπου και διατηρείται, μετά τη σημαντική αποκλιμάκωση που παρατηρήθηκε το 2014. Ενδεικτικά, η τελευταία έκδοση εντόκων γραμματίων 26 εβδομάδων, το 2015, πραγματοποιήθηκε με επιτόκιο 2,97%, όταν η αντίστοιχη τελευταία του 2014, είχε γίνει με επιτόκιο 2,15% και η αντίστοιχη τελευταία του 2013, με επιτόκιο 4,15%. Αυτό το επιπλέον κόστος βαραίνει τους Έλληνες φορολογούμενους.
7. Το Χρηματιστήριο κατέρρευσε-επενδυτές εγκατέλειψαν ή «πάγωσαν» επενδυτικά τους σχέδια στη χώρα μας. Ενδεικτικά, ο Γενικός Δείκτης έκλεισε στις 631 μονάδες στις 31.12.2015, 24% χαμηλότερα από την αντίστοιχη ημέρα του 2014 (826 μονάδες). Η αξία των τραπεζικών μετοχών, κατά το 2015, κατέρρευσε (ενδεικτικά, η κεφαλαιοποίηση των 4 συστημικών τραπεζών μειώθηκε κατά 7 δισ. ευρώ από το 4ο τρίμηνο 2014 έως το 4ο τρίμηνο του 2015).
8. Η δημόσια οικονομία επιστρέφει σε οριακές καταστάσεις.
Τα δημόσια οικονομικά κινούνται οριακά, παρά τη λήψη νέων μέτρων λιτότητας, περίπου 1% του ΑΕΠ μόνο για το 2015, από την Κυβέρνηση της Αριστεράς. Αυτό είναι το οδυνηρό δημοσιονομικό «αποτύπωμα» της «αριστερής» διακυβέρνησης.Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, η Ελλάδα, χωρίς πρόσθετα μέτρα, θα είχε πρωτογενές έλλειμμα 1,5% του ΑΕΠ το 2015, όσο και το 2012. Ενώ, το Νοέμβριο του 2014, οι «Θεσμοί» προέβλεπαν για το 2015, χωρίς τη λήψη οποιουδήποτε πρόσθετου μέτρου, πρωτογενές πλεόνασμα κοντά στο 2% του ΑΕΠ. Αυτή η απόκλιση, παρά το χαμηλότερο δημοσιονομικό στόχο, συνοδεύεται από νέα, πρόσθετα μέτρα λιτότητας και συνακόλουθα ισόποση επιβάρυνση των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών του Κράτους, δηλαδή του δανεισμού του.
9. Επιπλέον φορολόγηση με 5,7 δις ευρώ νοικοκυριών και επιχειρήσεων Το ύψος των πρόσθετων μέτρων εκτιμάται, αρχικά, στα 5,7 δισ. ευρώ για την περίοδο 2015-2016. Εξ αυτών, το μεγαλύτερο μέρος αφορά την επιπλέον φορολόγηση νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Όπως είναι η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων, του φόρου εισοδήματος στους αγρότες, της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, του φόρου ασφαλίστρων, των συντελεστών φορολόγησης του εισοδήματος από ενοίκια, η κατάργηση της έκπτωσης εφάπαξ πληρωμής φόρου εισοδήματος, η κατάργηση απαλλαγών από τον ΕΝΦΙΑ, η αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα, στους ελεύθερους επαγγελματίες και στους αγρότες, η σταδιακή κατάργηση της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο για αγροτική χρήση κ.α. Μέτρα που αποτυπώνουν την ιδεοληπτική, αριστερή εμμονή στην αύξηση των φόρων.
Μέτρα που «στραγγαλίζουν» την πραγματική οικονομία και διαλύουν τον ιδιωτικό τομέα. Ενώ, από την περιστολή στις δαπάνες, το 77% αφορά σε περικοπές σε συντάξεις, παροχές κοινωνικής ασφάλισης και κοινωνικά επιδόματα. Πρόκειται για πολιτικές που πλήττουν άμεσα και ευθέως τα εισοδήματα των πολιτών.
Επιπροσθέτως, και η διάθεση 200 εκατ. ευρώ το 2015 για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης δεν κατέστη εφικτή.Η σχετική δαπάνη ανήλθε μόλις στα 108 εκατ. ευρώ, παρά τις πομπώδεις διακηρύξεις της Κυβέρνησης. Υπενθυμίζεται ότι για το ίδιο λόγο, το 2014, είχε διανεμηθεί, ως «κοινωνικό μέρισμα», ποσό ύψους 455 εκατ. ευρώ.
10. Ο «λογαριασμός» των μέτρων, τελικά, θα είναι υψηλότερος, χωρίς να προσμετρούνται οι οποίες δημοσιονομικές αποκλίσεις.
Υπάρχουν μέτρα τα οποία ακόμα είναι αδιευκρίνιστα ή δεν έχουν ποσοτικοποιηθεί. Υπάρχουν μέτρα, κυρίως στο σκέλος των δαπανών, τα οποία δεν έχουν καταγραφεί. Υπάρχουν, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, και πρόσθετα μέτρα, αρχικού ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ για την περίοδο 2017-2018.
11. Τα φορολογικά έσοδα παραμένουν καθηλωμένα, παρά την «καταιγίδα» νέων φόρων.
Τα φορολογικά έσοδα ανήλθαν στα 43,5 δισ. ευρώ το 2015, από 44,2 δισ. ευρώ το 2014. Δηλαδή, μειώθηκαν κατά 710 εκατ. ευρώ έναντι του 2014, παρά το γεγονός ότι επιβλήθηκαν νέοι φόροι ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ μόνο για το 2015. Υπενθυμίζεται ότι τα φορολογικά έσοδα είναι τελικά μειωμένα κατά 3,5 δισ. ευρώ έναντι του αρχικού στόχου για το 2015.
12. Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου προς ιδιώτες «εκτοξεύθηκαν».
Με βάση τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία, αυτές ανήλθαν στα 5 δισ. ευρώ το Νοέμβριο του 2015, αυξημένες κατά 65% από το τέλος του 2014. Επιβεβαιώνεται έτσι ότι η Κυβέρνηση έχει οδηγήσει σε «ασφυξία» και «παράλυση» την οικονομία. Υπενθυμίζεται, ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ήταν περίπου 9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012 και διαμορφώθηκαν στα 3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014, μειωμένες κατά 70% τη διετία 2013-2014, ενισχύοντας, ουσιαστικά, τη ρευστότητα στην οικονομία.
13.Η Κυβέρνηση, εντός του 2015, προέβη σε εσωτερικό αναγκαστικό δανεισμό, «σκουπίζοντας» τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2015, το ύψος του δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου, μέσω σύναψης repos από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, ανέρχεται στα 10 δισ. ευρώ.
14.. Το τραπεζικό σύστημα, μετά τη σταθεροποίηση που επετεύχθη το 2014, εισήλθε σε νέες, μεγάλες περιπέτειες και βρέθηκε αντιμέτωπο με τεράστιους κινδύνους.
Οι κίνδυνοι διογκώθηκαν μετά την τραπεζική αργία και τους κεφαλαιακούς περιορισμούς. Μόνο στις καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων, από το Δεκέμβριο του 2014 μέχρι το Νοέμβριο του 2015, μειώθηκαν κατά περίπου 40 δισ. ευρώ ή 25% του συνόλου τους. Η ποιότητα του ενεργητικού των τραπεζών επιδεινώθηκε, καθώς αυξήθηκαν ραγδαία τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, εξαιτίας της επιβράδυνσης του ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης. Επεστράφησαν, με ευθύνη της Κυβέρνησης, τα 11 δισ. ευρώ του ΤΧΣ στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Η χρηματοδότηση των τραπεζών γινόταν και γίνεται ακόμη, κυρίως, μέσω του Ευρωσυστήματος, με αυξημένη εξάρτηση από τον ELA σε περιβάλλον ραγδαίας μείωσης των καταθέσεων, γεγονός το οποίο εκ των πραγμάτων δυσχεραίνει την προσπάθεια για πιστωτική επέκταση. Σημειώνεται ότι κατά το 2014, υπήρξε σταθεροποίηση των καταθέσεων, μηδενισμός της εξάρτησης από τον ELA και σταδιακή απεξάρτηση από την χρηματοδότηση του Ευρωσυστήματος.Η αξία των τραπεζικών μετοχών που κατείχε το Ελληνικό Δημόσιο διαμορφώθηκε περίπου στα 2,37 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2015, από 12 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014 (μειωμένη κατά 80%).
15.Η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους επιδεινώθηκε.
To χρέος, ως ποσοστό του ΑΕΠ, εκτιμάται να διαμορφωθεί στο 188% το 2016, αυξημένο κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ μέσα σε 2 χρόνια. Οι προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ για την εξέλιξη του δημοσίου χρέους αποκαλύπτουν την εφιαλτική δυναμική του, που πυροδότησαν οι ανερμάτιστοι χειρισμοί της Κυβέρνησης.
ΠΗΓΗ
Δημοσίευση: Ιανουαρίου 31, 2016
- Κατηγορία:
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενδεικτικά, το 2015:
•Η οικονομία επέστρεψε, από το 3ο τρίμηνο, στην ύφεση.
•Η τάση αποκλιμάκωσης της ανεργίας συρρικνώθηκε.
•Η δημόσια οικονομία, παρά τα πρόσθετα μέτρα λιτότητας, κινείται σε οριακές καταστάσεις.
•Η πραγματική οικονομία, λόγω και των κεφαλαιακών περιορισμών, επιβαρύνθηκε.
•Οι επιχειρηματικές προσδοκίες και η καταναλωτική εμπιστοσύνη επιδεινώθηκαν.
•Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, αλλά και του ιδιωτικού τομέα προς το Δημόσιο, διογκώθηκαν.
•Οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων υποχώρησαν.
•Οι τράπεζες χρειάστηκαν νέα ανακεφαλαιοποίηση.
•Η χώρα χρειάστηκε πρόσθετη χρηματοδότηση από τους εταίρους, που συνοδεύεται από ένα νέο, εξαιρετικά επώδυνο Μνημόνιο.
Το κόστος ενός έτους διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ μετριέται ως εξής:
1.Η Ελληνική οικονομία, ήδη από το 3ο τρίμηνο του 2015, έχει επιστρέψει στην ύφεση.
Η προοπτική μάλιστα για το 2016 είναι χειρότερη από το 2015. Και η ύφεση, για το 2015, θα είναι βαθύτερη από τις εκτιμήσεις μετά και την αναθεώρηση, επί τα χείρω, των στοιχείων από την Ελληνική Στατιστική Αρχή. Υπενθυμίζεται ότι το 2014, η χώρα επέτυχε θετικό ρυθμό μεταβολής, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ παρέλαβε οικονομία σε δυναμική ανάπτυξης, ενώ η πρόβλεψη, τότε, από τους «θεσμούς», για το 2015, ήταν για αρκετά υψηλό ρυθμό μεγέθυνσης, άνω του 2,5%. Συνεπώς, η Κυβέρνηση της Αριστεράς έχει την αποκλειστική ευθύνη για την επιστροφή της οικονομίας στην ύφεση. Ετήσιοι ρυθμοί ανάπτυξης (ετήσιες % μεταβολές όγκου ΑΕΠ)
2.Οι προβλέψεις για την απασχόληση και την ανεργία αναθεωρήθηκαν επί τα χείρω
Οι προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εξέλιξη του ποσοστού ανεργίας και απασχόλησης αναθεωρήθηκαν επί τα χείρω. Μάλιστα η απασχόληση, σύμφωνα και με την Κυβέρνηση, αναμένεται, το 2016, να συρρικνωθεί.
3. Επιδείνωση οικονομικού κλίματος: Η Ευρωζώνη επιταχύνει εμπρός η Ελλάδα κάνει όπισθεν
Κυμάνθηκε, κατά μέσο όρο, στις 88,7 μονάδες το 2015, από 99,5 μονάδων το 2014. Μάλιστα, η απόκλιση από τον αντίστοιχο δείκτη οικονομικού κλίματος στην Ευρωζώνη διευρύνθηκε, αφού, το 2015, σημειώθηκαν αυξήσεις του Ευρωπαϊκού δείκτη, αρκετά πάνω από το κατώφλι των 100 μονάδων βάσης. Δηλαδή, επιβεβαιώνεται, όπως και στην περίπτωση των ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης, ότι την περίοδο που η Ευρωζώνη «επιταχύνει προς τα εμπρός», η Ελλάδα «κάνει όπισθεν».
4. Επιβλήθηκαν κεφαλαιακοί περιορισμοί, οι οποίοι εξακολουθούν να είναι σε ισχύ. Ως αποτέλεσμα, η πραγματική οικονομία επιβαρύνθηκε, οι επιχειρηματικές προσδοκίες επιδεινώθηκαν και η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχώρησε. Ενδεικτικά, ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στη βιομηχανία συνέχισε την πτωτική του πορεία. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με ανάλυση των στοιχείων ισοζυγίου πληρωμών της Τράπεζας της Ελλάδος από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων, ότι προκύπτουν για τους κλάδους των εξαγωγών προϊόντων (πλην πετρελαιοειδών), τον τουρισμό, τις μεταφορές και τις λοιπές υπηρεσίες, σε απόλυτους αριθμούς, απώλειες της τάξης του 1,9 δισ. ευρώ για το 11μηνο του 2015 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Η επιβολή των κεφαλαιακών περιορισμών ανέκοψε τη δυναμική που είχαν αποκτήσει οι περισσότεροι κλάδοι στο 1ο εξάμηνο του 2015, με αποτέλεσμα οι τελικές απώλειες να είναι στην πραγματικότητα πολύ μεγαλύτερες. Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι αντί απωλειών 1,9 δισ. ευρώ, η Ελληνική οικονομία θα είχε αυξημένα έσοδα κατά 1,7 δισ. ευρώ το 2015, ήτοι σχεδόν 1% του ΑΕΠ.
5. Το διαφορικά επιτόκια (spreads) των Ελληνικών ομολόγων εκτινάχθηκαν και παραμένουν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.
Μάλιστα, σε μια περίοδο που άλλες χώρες της Ευρωζώνης απολαμβάνουν ιστορικά χαμηλά επιτόκια. Βεβαίως, η ψήφιση και η υπογραφή του 3ου Μνημονίου και η προοπτική αποφυγής του ενδεχομένου εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και της άτακτης χρεοκοπίας συνετέλεσαν στην αποκλιμάκωση του επιτοκίου.
6. Το κόστος δανεισμού του Δημοσίου διατηρείται υψηλό.
Το επιτόκιο των εντόκων γραμματίων «ανέβηκε» σε υψηλά επίπεδα, όπου και διατηρείται, μετά τη σημαντική αποκλιμάκωση που παρατηρήθηκε το 2014. Ενδεικτικά, η τελευταία έκδοση εντόκων γραμματίων 26 εβδομάδων, το 2015, πραγματοποιήθηκε με επιτόκιο 2,97%, όταν η αντίστοιχη τελευταία του 2014, είχε γίνει με επιτόκιο 2,15% και η αντίστοιχη τελευταία του 2013, με επιτόκιο 4,15%. Αυτό το επιπλέον κόστος βαραίνει τους Έλληνες φορολογούμενους.
7. Το Χρηματιστήριο κατέρρευσε-επενδυτές εγκατέλειψαν ή «πάγωσαν» επενδυτικά τους σχέδια στη χώρα μας. Ενδεικτικά, ο Γενικός Δείκτης έκλεισε στις 631 μονάδες στις 31.12.2015, 24% χαμηλότερα από την αντίστοιχη ημέρα του 2014 (826 μονάδες). Η αξία των τραπεζικών μετοχών, κατά το 2015, κατέρρευσε (ενδεικτικά, η κεφαλαιοποίηση των 4 συστημικών τραπεζών μειώθηκε κατά 7 δισ. ευρώ από το 4ο τρίμηνο 2014 έως το 4ο τρίμηνο του 2015).
8. Η δημόσια οικονομία επιστρέφει σε οριακές καταστάσεις.
Τα δημόσια οικονομικά κινούνται οριακά, παρά τη λήψη νέων μέτρων λιτότητας, περίπου 1% του ΑΕΠ μόνο για το 2015, από την Κυβέρνηση της Αριστεράς. Αυτό είναι το οδυνηρό δημοσιονομικό «αποτύπωμα» της «αριστερής» διακυβέρνησης.Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, η Ελλάδα, χωρίς πρόσθετα μέτρα, θα είχε πρωτογενές έλλειμμα 1,5% του ΑΕΠ το 2015, όσο και το 2012. Ενώ, το Νοέμβριο του 2014, οι «Θεσμοί» προέβλεπαν για το 2015, χωρίς τη λήψη οποιουδήποτε πρόσθετου μέτρου, πρωτογενές πλεόνασμα κοντά στο 2% του ΑΕΠ. Αυτή η απόκλιση, παρά το χαμηλότερο δημοσιονομικό στόχο, συνοδεύεται από νέα, πρόσθετα μέτρα λιτότητας και συνακόλουθα ισόποση επιβάρυνση των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών του Κράτους, δηλαδή του δανεισμού του.
9. Επιπλέον φορολόγηση με 5,7 δις ευρώ νοικοκυριών και επιχειρήσεων Το ύψος των πρόσθετων μέτρων εκτιμάται, αρχικά, στα 5,7 δισ. ευρώ για την περίοδο 2015-2016. Εξ αυτών, το μεγαλύτερο μέρος αφορά την επιπλέον φορολόγηση νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Όπως είναι η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων, του φόρου εισοδήματος στους αγρότες, της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, του φόρου ασφαλίστρων, των συντελεστών φορολόγησης του εισοδήματος από ενοίκια, η κατάργηση της έκπτωσης εφάπαξ πληρωμής φόρου εισοδήματος, η κατάργηση απαλλαγών από τον ΕΝΦΙΑ, η αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα, στους ελεύθερους επαγγελματίες και στους αγρότες, η σταδιακή κατάργηση της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο για αγροτική χρήση κ.α. Μέτρα που αποτυπώνουν την ιδεοληπτική, αριστερή εμμονή στην αύξηση των φόρων.
Μέτρα που «στραγγαλίζουν» την πραγματική οικονομία και διαλύουν τον ιδιωτικό τομέα. Ενώ, από την περιστολή στις δαπάνες, το 77% αφορά σε περικοπές σε συντάξεις, παροχές κοινωνικής ασφάλισης και κοινωνικά επιδόματα. Πρόκειται για πολιτικές που πλήττουν άμεσα και ευθέως τα εισοδήματα των πολιτών.
Επιπροσθέτως, και η διάθεση 200 εκατ. ευρώ το 2015 για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης δεν κατέστη εφικτή.Η σχετική δαπάνη ανήλθε μόλις στα 108 εκατ. ευρώ, παρά τις πομπώδεις διακηρύξεις της Κυβέρνησης. Υπενθυμίζεται ότι για το ίδιο λόγο, το 2014, είχε διανεμηθεί, ως «κοινωνικό μέρισμα», ποσό ύψους 455 εκατ. ευρώ.
10. Ο «λογαριασμός» των μέτρων, τελικά, θα είναι υψηλότερος, χωρίς να προσμετρούνται οι οποίες δημοσιονομικές αποκλίσεις.
Υπάρχουν μέτρα τα οποία ακόμα είναι αδιευκρίνιστα ή δεν έχουν ποσοτικοποιηθεί. Υπάρχουν μέτρα, κυρίως στο σκέλος των δαπανών, τα οποία δεν έχουν καταγραφεί. Υπάρχουν, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, και πρόσθετα μέτρα, αρχικού ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ για την περίοδο 2017-2018.
11. Τα φορολογικά έσοδα παραμένουν καθηλωμένα, παρά την «καταιγίδα» νέων φόρων.
Τα φορολογικά έσοδα ανήλθαν στα 43,5 δισ. ευρώ το 2015, από 44,2 δισ. ευρώ το 2014. Δηλαδή, μειώθηκαν κατά 710 εκατ. ευρώ έναντι του 2014, παρά το γεγονός ότι επιβλήθηκαν νέοι φόροι ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ μόνο για το 2015. Υπενθυμίζεται ότι τα φορολογικά έσοδα είναι τελικά μειωμένα κατά 3,5 δισ. ευρώ έναντι του αρχικού στόχου για το 2015.
12. Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου προς ιδιώτες «εκτοξεύθηκαν».
Με βάση τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία, αυτές ανήλθαν στα 5 δισ. ευρώ το Νοέμβριο του 2015, αυξημένες κατά 65% από το τέλος του 2014. Επιβεβαιώνεται έτσι ότι η Κυβέρνηση έχει οδηγήσει σε «ασφυξία» και «παράλυση» την οικονομία. Υπενθυμίζεται, ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ήταν περίπου 9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012 και διαμορφώθηκαν στα 3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014, μειωμένες κατά 70% τη διετία 2013-2014, ενισχύοντας, ουσιαστικά, τη ρευστότητα στην οικονομία.
13.Η Κυβέρνηση, εντός του 2015, προέβη σε εσωτερικό αναγκαστικό δανεισμό, «σκουπίζοντας» τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2015, το ύψος του δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου, μέσω σύναψης repos από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, ανέρχεται στα 10 δισ. ευρώ.
14.. Το τραπεζικό σύστημα, μετά τη σταθεροποίηση που επετεύχθη το 2014, εισήλθε σε νέες, μεγάλες περιπέτειες και βρέθηκε αντιμέτωπο με τεράστιους κινδύνους.
Οι κίνδυνοι διογκώθηκαν μετά την τραπεζική αργία και τους κεφαλαιακούς περιορισμούς. Μόνο στις καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων, από το Δεκέμβριο του 2014 μέχρι το Νοέμβριο του 2015, μειώθηκαν κατά περίπου 40 δισ. ευρώ ή 25% του συνόλου τους. Η ποιότητα του ενεργητικού των τραπεζών επιδεινώθηκε, καθώς αυξήθηκαν ραγδαία τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, εξαιτίας της επιβράδυνσης του ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης. Επεστράφησαν, με ευθύνη της Κυβέρνησης, τα 11 δισ. ευρώ του ΤΧΣ στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Η χρηματοδότηση των τραπεζών γινόταν και γίνεται ακόμη, κυρίως, μέσω του Ευρωσυστήματος, με αυξημένη εξάρτηση από τον ELA σε περιβάλλον ραγδαίας μείωσης των καταθέσεων, γεγονός το οποίο εκ των πραγμάτων δυσχεραίνει την προσπάθεια για πιστωτική επέκταση. Σημειώνεται ότι κατά το 2014, υπήρξε σταθεροποίηση των καταθέσεων, μηδενισμός της εξάρτησης από τον ELA και σταδιακή απεξάρτηση από την χρηματοδότηση του Ευρωσυστήματος.Η αξία των τραπεζικών μετοχών που κατείχε το Ελληνικό Δημόσιο διαμορφώθηκε περίπου στα 2,37 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2015, από 12 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014 (μειωμένη κατά 80%).
15.Η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους επιδεινώθηκε.
To χρέος, ως ποσοστό του ΑΕΠ, εκτιμάται να διαμορφωθεί στο 188% το 2016, αυξημένο κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ μέσα σε 2 χρόνια. Οι προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ για την εξέλιξη του δημοσίου χρέους αποκαλύπτουν την εφιαλτική δυναμική του, που πυροδότησαν οι ανερμάτιστοι χειρισμοί της Κυβέρνησης.
ΠΗΓΗ
Τα θέματα των αναρτήσεων δεν εκφράζουν απαραίτητα και τις απόψεις των διαχειριστών και των συντακτών του ιστολογίου μας. Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των σχολιαστών και μόνο αυτών.
Σχόλια που περιέχουν ύβρεις ή απρεπείς χαρακτηρισμούς διαγράφονται κατά τον έλεγχο από την ομάδα διαχείρισης. Ευχαριστούμε.