Η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες έδωσαν τη μάχη για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και την ολοκλήρωση των τελματωμένων έργων, των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας, που αντιμετώπιζαν σύνθετα και μεγάλα προβλήματα.
Έργα που η μη ολοκλήρωσή τους θα ήταν καταστροφική για την οικονομία της χώρας. Έργα με συμβάσεις δυσμενείς για το ελληνικό δημόσιο. Συμβάσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων των περιόδων 2006-7 και 2013-14, που δένουν χειροπόδαρα το ελληνικό δημόσιο και δεν είχαν ούτε μία αράδα προστασίας του δημοσίου συμφέροντος. Συμβάσεις που οδήγησαν σε διεκδικήσεις δισεκατομμυρίων για αποζημιώσεις.
Προχωρήσαμε σε καλόπιστες μεν, αλλά σκληρές διαπραγματεύσεις. Επιλύσαμε χρόνια προβλήματα και καθυστερήσεις. Και σήμερα έχουμε χειροπιαστά αποτελέσματα. Πετύχαμε την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, την συμφωνία δεσμευτικών χρονοδιαγραμμάτων λειτουργικής παράδοσης όλων των έργων αυτοκινητοδρόμων της χώρας.
Μέχρι τον Μάρτιο 2017 ολοκληρώνονται τα 5 μεγάλα έργα παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων, δηλαδή η Ιόνια Οδός, ο Μορέας, η Ολυμπία Οδός, ο Ε65 και ο αυτοκινητόδρομος Μαλιακός – Κλειδί.
Ολοκληρώνουμε τους αυτοκινητοδρόμους που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης, με σκοπό να παραδοθούν για χρήση στους πολίτες και να μην υπάρξει κίνδυνος επιστροφής δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Από την επαναδιαπραγμάτευση των 4 οδικών αξόνων (ΙΟΝΙΑ, ΟΛΥΜΠΙΑ,Ε65,ΜΟΡΕΑΣ), που έκανε η Κυβέρνηση μας και το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, σε σχέση με τις αρχικές απαιτήσεις κατασκευαστών και παραχωρησιούχων το δημόσιο και ο ελληνικός λαός, ο έλληνας φορολογούμενος πολίτης έχει συνολικό όφελος 764.477.733 ευρώ.
Συγκεκριμένα:
- Στην «Ολυμπία Οδό»: 171.834.053 ευρώ.
- Στην «Ιόνια Οδό»: 230.240.276 ευρώ.
- Στον Ε 65: 137.403.444 ευρώ.
- Στον αυτοκινητόδρομο «Μορέας»: 225.000.000 ευρώ.
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΤΕΛΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ ΠΟΛΙΤΗ: 764.477.773 ευρώ.
Ο κύκλος των οικονομικών υπερβάσεων, των καθυστερήσεων και της λεηλασίας των χρημάτων από τον ιδρώτα του έλληνα πολίτη, σε ημιτελή, ανολοκλήρωτα και διαιωνιζόμενα έργα κλείνει οριστικά.
«ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ»
Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, με πρόσφατη συμφωνία έδωσε οριστικές λύσεις και έβγαλε από το αδιέξοδο το έργο της «Ολυμπίας Οδού», διασφαλίζοντας το δημόσιο συμφέρον και την ολοκλήρωση του έργου, με δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα λειτουργικής παράδοσης έως τον Μάρτιο του 2017.
Ο κύκλος του αίματος και των τροχαίων ατυχημάτων, της τριτοκοσμικής ταλαιπωρίας, του αποκλεισμού της Δυτικής Ελλάδας, της Ηπείρου, της Πελοποννήσου και των νησιών του Ιονίου από την υπόλοιπη Ελλάδα κλείνει οριστικά. Μαζί κλείνει και ο κύκλος των οικονομικών αποζημιώσεων και υπερβάσεων, που άνοιξαν οι συμβάσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων και πλήρωσαν ακριβά οι έλληνες πολίτες και ο ελληνικός λαός, για να έχουν τον πιο ακριβοπληρωμένο και ταυτοχρόνως πιο άθλιο δρόμο της Ευρώπης.
Στην «Ολυμπία Οδό» από την επαναδιαπραγμάτευση που έκανε η Κυβέρνηση μας και το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, σε σχέση με τις αρχικές απαιτήσεις κατασκευαστών και παραχωρησιούχων το δημόσιο και ο ελληνικός λαός, ο έλληνας φορολογούμενος πολίτης έχει όφελος 171.834.053 ευρώ.
Τον Ιούλιο του 2016 υπογράφτηκε μεταξύ του Δημοσίου και Παραχωρησιούχου η τελική Συμφωνία για την ολοκλήρωση του Έργου του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου - Πάτρας. Ο Παραχωρησιούχος ήδη από τον Φεβρουάριο του 2016 έχει προχωρήσει σε σημαντική επιτάχυνση των εργασιών σε εφαρμογή του Πλαισίου Συναντίληψης που υπογράφτηκε με το Δημόσιο στις 11-2-2016.
Με βάση το Χρονοδιάγραμμα Εφαρμογής που προσαρτήθηκε στη Συμφωνία το Νέο Τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου από Κόρινθο μέχρι Πάτρα μήκους 120 χλμ προβλέπεται να ολοκληρωθεί και να αποδοθεί σε λειτουργική κυκλοφορία στο τέλος Μαρτίου του 2017.
Οι λόγοι που κατέστησαν αναγκαία την υπογραφή της υπόψη Συμφωνίας αφορούν σε καθυστερήσεις του παρελθόντος και οι οποίες δεν είχαν επιλυθεί κατά την επανεκκίνηση του Έργου και σχετίζονταν κυρίως με :
- Το χρόνιο ζήτημα της εκτέλεσης των εργασιών αρμοδιότητας της ΕΡΓΟΣΕ στις περιοχές εμπλοκής του αυτοκινητοδρόμου με την Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων (ΣΓΥΤ), το οποίο επιλύθηκε με απόφαση του Υπουργού κ. Χρήστου Σπίρτζη τον Μάιο του 2015.
- Την καθυστέρηση έγκρισης της περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του οριστικού Σχεδιασμού στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα, η οποία έλαβε χώρα το Σεπτέμβριο του 2015.
- Την καθυστέρηση διενέργειας των αρχαιολογικών ερευνών στις περιοχές Κερύνειας Αχαΐας, και Αρχαίας Κορίνθου και Λουτρού Κορινθίας, οι οποίες ολοκληρώθηκαν το Ιούλιο του 2016.
- Την υπογραφείσα τον Δεκέμβριο του 2014 Συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και Παραχωρησιούχου για την υιοθέτηση των νέων προδιαγραφών των πλευρικών στηθαίων στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα.
Στο έργο κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Πάτρα απασχολούνται σήμερα περίπου 1.750 εργαζόμενοι ενώ λειτουργούν οκτώ (8) συνολικά εργοταξιακές εγκαταστάσεις.
Παράδοση σε κυκλοφορία νέων τμημάτων της «Ολυμπίας Οδού»
Η παράδοση σε κυκλοφορία νέων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου-Πάτρας γίνεται σε εφαρμογή της πρόσφατα υπογραφείσας Συμφωνίας μεταξύ ελληνικού δημοσίου και παραχωρησιούχου. Ειδικότερα:
Ολοκληρώθηκε, το τμήμα Αρχαία Κόρινθος – Κιάτο του νέου αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου – Πάτρας. Πρόκειται για το πρώτο τμήμα που παραδίδεται σε πλήρη διατομή αυτοκινητοδρόμου και το οποίο κατασκευάστηκε και ολοκληρώθηκε στα πλαίσια της Σύμβασης Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού.
Το τμήμα Αρχαία Κόρινθος – Κιάτο μήκους 20 χιλιομέτρων παραδόθηκε με πλήρη διατομή αυτοκινητοδρόμου και περιλαμβάνει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση καθώς και λωρίδα έκτακτης ανάγκης αυξημένου πλάτους. Αυτό σε συνδυασμό με το διευρυμένο πλάτος της κεντρικής νησίδας παρέχει τη δυνατότητα, όταν οι κυκλοφοριακές συνθήκες το απαιτήσουν, να μπορεί να διαμορφωθεί σε αυτοκινητόδρομο τριών λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδας έκτακτης ανάγκης κανονικού πλάτους δηλαδή με την ίδια ακριβώς διατομή του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα - Αρχαία Κόρινθος.
Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει 3 ανισόπεδους κόμβους (Αρχαίας Κορίνθου, Ζευγολατιού και Κιάτου), 7 άνω διαβάσεις, 19 κάτω διαβάσεις και 5 γέφυρες, οι οποίες εξυπηρετούν το τοπικό οδικό δίκτυο.
Οι ανισόπεδοι Κόμβοι Αρχαίας Κορίνθου και Κιάτου έχουν πλήρως ανακατασκευαστεί. Ο κόμβος του Ζευγολατιού είναι ένας νέος ανισόπεδος κόμβος και μετά την ολοκλήρωσή του θα εξυπηρετεί τους οικισμούς της επαρχίας Βόχας και πολλούς προορισμούς της ορεινής Κορινθίας.
Κατά την κατασκευή του υπόψη τμήματος ανευρέθηκαν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα με κυριότερο το Αρχαϊκό Τείχος της Αρχαίας Κορίνθου για την ανάδειξη του οποίου κρίθηκε αναγκαία η κατασκευή γέφυρας μήκους 100 μέτρων. Λόγω της πληθώρας και της σπουδαιότητας των ευρημάτων το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων χρηματοδότησε μέσω του Έργου του αυτοκινητοδρόμου την κατασκευή 2 πλήρως εξοπλισμένων κτιρίων για την ανάδειξη και φύλαξη των ευρημάτων. Επίσης κρίθηκε αναγκαία η μεταφορά, με δαπάνες του Έργου, δύο τάφων ρωμαϊκής εποχής λόγω της εξαιρετικής σπουδαιότητας έγχρωμων τοιχογραφιών που διασώθηκαν.
Το συνολικό κατασκευαστικό κόστος του αυτοκινητοδρόμου Αρχαία Κόρινθος - Κιάτο, με την ολοκλήρωση της κατασκευής των παραπλεύρων οδών και του τοπικού δικτύου ανέρχεται σε 102 εκατομμύρια ευρώ.
Παράλληλα σημαντική εξέλιξη για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στην Παλαιά Εθνική Οδό είναι η, στα πλαίσια της Συμφωνίας για την ολοκλήρωση του Έργου, υλοποιούμενη δέσμευση εκ μέρους του Παραχωρησιούχου για την επέκταση του παραπλεύρου SR017L από την περιοχή του Μετωπικού Σταθμού Διοδίων Κιάτου μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Κιάτου η οποία θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016:
Ολοκληρώθηκε η κατασκευή των σηράγγων του νότιου κλάδου του Αυτοκινητοδρόμου στην Παράκαμψη Δερβενίου Κορινθίας, με μήκος περί τα 670 & 535 μέτρα αντίστοιχα καθώς και της γέφυρας του ποταμού Δερβένιου μήκους 122 μέτρων, οι οποίες εντάσσονται στο νέο-κατασκευασμένο οδικό τμήμα της Παράκαμψης Δερβενίου μήκους 2,15 περίπου χιλιομέτρων και συνολικού κατασκευαστικού κόστους 13,5 εκατομμυρίων €. Οι σήραγγες αυτές εξυπηρετούν την κίνηση από Πάτρα προς Κόρινθο και Αθήνα.
«ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ»
Το έργο της «Ιόνιας Οδού» βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία της ολοκλήρωσης του. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, η Κυβέρνηση μας πέτυχε σε πολύ δύσκολες συνθήκες να βγάλει την «Ιόνια Οδό» από το πλήρες τέλμα. Υπενθυμίζεται ότι την Άνοιξη του 2010 οι δανείστριες τράπεζες σταμάτησαν τη χρηματοδότηση του έργου και από τον Φεβρουάριος του 2011 επιβλήθηκε μακρόχρονη αναστολή εργασιών. Η κατασκευή του έργου προωθείται εδώ και πολλούς μήνες με γοργούς ρυθμούς σε όλα τα μέτωπα.
Αντιμέτωποι με δυσμενέστατους όρους συμβάσεων, που είχαν συνάψει οι προηγούμενες κυβερνήσεις και υπέρογκες διεκδικήσεις αποζημιώσεων καταφέραμε με πολύ δουλειά και σκληρή διαπραγμάτευση να προστατέψουμε το δημόσιο συμφέρον και την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου.
Στην επαναδιαπραγμάτευση για την «Ιόνια Οδό», έναντι των απαιτήσεων και κατασκευαστών και παραχωρησιούχων, η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων πέτυχε όφελος για το ελληνικό δημόσιο και τον έλληνα πολίτη που ανέρχεται σε 230.240.276 ευρώ.
Παράλληλα πετύχαμε να υπάρχει για πρώτη φορά δεσμευτικό και ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της κατασκευής του έργου. Τον Μάρτιο του 2017 το σύνολο του έργου της «Ιόνιας Οδού» παραδίδεται σε λειτουργική κυκλοφορία και λίγους μήνες αργότερα τον Αύγουστο του 2017 σε πλήρη λειτουργία.
Η πρόοδος κατασκευής της «Ιόνιας Οδού» είναι σήμερα πάνω από το 80%, (πρόοδος του έργου μέχρι και Ιούλιο 2016: 81,26 %). Στα έξι συνολικά εργοτάξια κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου, απασχολούνται περισσότερα από 2.200 άτομα και χρησιμοποιούνται 1.530 μηχανήματα.
Για να ολοκληρωθεί το έργο και να ξεπεραστούν οι δυσμενέστατοι για το ελληνικό δημόσιο όροι των συμβάσεων των προηγούμενων κυβερνήσεων στην Ιόνια Οδό, έχει ήδη προχωρήσει η μίσθωση 1.746 στρεμμάτων γης από 363 ιδιοκτήτες των οποίων οι απαλλοτριώσεις εκκρεμούσαν. Επιπλέον υπάρχει επιτάχυνση των αρχαιολογικών ανασκαφών και των εργασιών μεταφοράς των δικτύων κοινής ωφέλειας.
Η σημασία και ταυτότητα του έργου
Ο ομώνυμος αυτοκινητόδρομος «Ιόνια Οδός» μήκους 196 χλμ. από Αντίρριο έως Ιωάννινα (Ανισόπεδος Κόμβος με Εγνατία Οδό) έχει τεράστια σημασία, κοινωνική και αναπτυξιακή, αφού:
Συνδέει όλη τη Δυτική Ελλάδα αναβαθμίζοντας σημαντικά αστικά και αγροτικά κέντρα όπως τα Ιωάννινα, την Άρτα και το Αγρίνιο.
Προσφέρει επαρκέστερη σύνδεση των λιμανιών Πάτρας, Αστακού και Ηγουμενίτσας.
Στην επαναδιαπραγμάτευση για την «Ιόνια Οδό», έναντι των απαιτήσεων και κατασκευαστών και παραχωρησιούχων, η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων πέτυχε όφελος για το ελληνικό δημόσιο και τον έλληνα πολίτη που ανέρχεται σε 230.240.276 ευρώ.
Παράλληλα πετύχαμε να υπάρχει για πρώτη φορά δεσμευτικό και ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της κατασκευής του έργου. Τον Μάρτιο του 2017 το σύνολο του έργου της «Ιόνιας Οδού» παραδίδεται σε λειτουργική κυκλοφορία και λίγους μήνες αργότερα τον Αύγουστο του 2017 σε πλήρη λειτουργία.
Η πρόοδος κατασκευής της «Ιόνιας Οδού» είναι σήμερα πάνω από το 80%, (πρόοδος του έργου μέχρι και Ιούλιο 2016: 81,26 %). Στα έξι συνολικά εργοτάξια κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου, απασχολούνται περισσότερα από 2.200 άτομα και χρησιμοποιούνται 1.530 μηχανήματα.
Για να ολοκληρωθεί το έργο και να ξεπεραστούν οι δυσμενέστατοι για το ελληνικό δημόσιο όροι των συμβάσεων των προηγούμενων κυβερνήσεων στην Ιόνια Οδό, έχει ήδη προχωρήσει η μίσθωση 1.746 στρεμμάτων γης από 363 ιδιοκτήτες των οποίων οι απαλλοτριώσεις εκκρεμούσαν. Επιπλέον υπάρχει επιτάχυνση των αρχαιολογικών ανασκαφών και των εργασιών μεταφοράς των δικτύων κοινής ωφέλειας.
Η σημασία και ταυτότητα του έργου
Ο ομώνυμος αυτοκινητόδρομος «Ιόνια Οδός» μήκους 196 χλμ. από Αντίρριο έως Ιωάννινα (Ανισόπεδος Κόμβος με Εγνατία Οδό) έχει τεράστια σημασία, κοινωνική και αναπτυξιακή, αφού:
Συνδέει όλη τη Δυτική Ελλάδα αναβαθμίζοντας σημαντικά αστικά και αγροτικά κέντρα όπως τα Ιωάννινα, την Άρτα και το Αγρίνιο.
Προσφέρει επαρκέστερη σύνδεση των λιμανιών Πάτρας, Αστακού και Ηγουμενίτσας.
Συμβάλλει στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής βελτιώνοντας την προσβασιμότητα σε περιοχές με υψηλό τουριστικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον, αφού με την ολοκλήρωση της κατασκευής της, το ταξίδι από Αντίρριο έως και Ιωάννινα θα διαρκεί 1 ώρα και 40 λεπτά σε σχέση με τις 3 ώρες και 30 λεπτά σήμερα.
Η Ιόνια Οδός διασχίζει δύο περιφέρειες και τέσσερις νομούς και έρχεται να καλύψει μια απαίτηση πολλών ετών και να δώσει νέα ώθηση ανάπτυξης. Η κατασκευή της αποτελεί τεράστια πρόκληση καθώς πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη, σε ένα περιβάλλον με ιδιαίτερες γεωλογικές συνθήκες, έντονο ανάγλυφο και υψηλές γεωτεχνικές προκλήσεις. Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του συναντάμε ανάμεσα σε άλλα:
- 4 Σήραγγες διπλού κλάδου
· Κλόκοβας μήκους 2.950μ.
· Μακύνειας μήκους 542μ.
· Καλυδώνας μήκους 1.200μ.
· Αμπελιάς μήκους 900μ.
- 5 Μεγάλες γέφυρες
· Ευήνου ποταμού μήκους 260μ. και ύψους βάθρων 35μ.
Η Ιόνια Οδός διασχίζει δύο περιφέρειες και τέσσερις νομούς και έρχεται να καλύψει μια απαίτηση πολλών ετών και να δώσει νέα ώθηση ανάπτυξης. Η κατασκευή της αποτελεί τεράστια πρόκληση καθώς πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη, σε ένα περιβάλλον με ιδιαίτερες γεωλογικές συνθήκες, έντονο ανάγλυφο και υψηλές γεωτεχνικές προκλήσεις. Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του συναντάμε ανάμεσα σε άλλα:
- 4 Σήραγγες διπλού κλάδου
· Κλόκοβας μήκους 2.950μ.
· Μακύνειας μήκους 542μ.
· Καλυδώνας μήκους 1.200μ.
· Αμπελιάς μήκους 900μ.
- 5 Μεγάλες γέφυρες
· Ευήνου ποταμού μήκους 260μ. και ύψους βάθρων 35μ.
· Μενιδίου μήκους 532μ και μέγιστου ύψους βάθρων 33μ.
· Γυμνότοπου μήκους 252μ. και ύψους βάθρων 30μ.
· Τσαγκαρόπουλου μήκους 447μ. και ύψους βάθρων 57μ.
· Κρυφοβού μήκους280 μ
- 19 Ανισόπεδους Κόμβους
- 9 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
- 3 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης
- 33 Άνω & 100 Κάτω Διαβάσεις
Η Ιόνια Οδός από Αντίρριο μέχρι Ιωάννινα είναι τμήμα του Δυτικού Άξονα Βορρά – Νότου, εντάσσεται στους άξονες του Διευρωπαϊκού Δικτύου και αποτελεί την ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Δυτικής Ελλάδας. Αναμένεται ότι θα συμβάλει δραστικά στην ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών, θα μειώσει τα ατυχήματα κατά τουλάχιστον 80% επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις.
Η κατασκευή της Ιόνιας Οδού θα βοηθήσει επίσης στην άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της Δυτικής Ελλάδος και της Ηπείρου, δίδοντας την δυνατότητα ενίσχυσης της περιφερειακής ανάπτυξης και του τουρισμού σε μια περιοχή από τις οικονομικά ασθενέστερες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σημαντική υστέρηση σε όλους τους δείκτες της οικονομικής ανάπτυξης, συμβάλλοντας παράλληλα στην μείωση του ποσοστού ανεργίας και στην αύξηση του κατ’ κεφαλήν εισοδήματος.
Ο διεθνής ρόλος του έργου είναι επίσης σημαντικός διότι συνδέει αφ’ ενός την Ελλάδα με την Αλβανία και κατ΄ επέκταση με τις υπόλοιπες χώρες της Βορειοδυτικής Βαλκανικής και εξασφαλίζει αφ’ ετέρου, μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας και την αξιοποίηση του Λιμένα Αστακού, την οδική διασύνδεση της χώρας με την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω της Αδριατικής.
H σήραγγα της Κλόκοβας
· Γυμνότοπου μήκους 252μ. και ύψους βάθρων 30μ.
· Τσαγκαρόπουλου μήκους 447μ. και ύψους βάθρων 57μ.
· Κρυφοβού μήκους280 μ
- 19 Ανισόπεδους Κόμβους
- 9 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
- 3 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης
- 33 Άνω & 100 Κάτω Διαβάσεις
Η Ιόνια Οδός από Αντίρριο μέχρι Ιωάννινα είναι τμήμα του Δυτικού Άξονα Βορρά – Νότου, εντάσσεται στους άξονες του Διευρωπαϊκού Δικτύου και αποτελεί την ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Δυτικής Ελλάδας. Αναμένεται ότι θα συμβάλει δραστικά στην ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών, θα μειώσει τα ατυχήματα κατά τουλάχιστον 80% επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις.
Η κατασκευή της Ιόνιας Οδού θα βοηθήσει επίσης στην άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της Δυτικής Ελλάδος και της Ηπείρου, δίδοντας την δυνατότητα ενίσχυσης της περιφερειακής ανάπτυξης και του τουρισμού σε μια περιοχή από τις οικονομικά ασθενέστερες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σημαντική υστέρηση σε όλους τους δείκτες της οικονομικής ανάπτυξης, συμβάλλοντας παράλληλα στην μείωση του ποσοστού ανεργίας και στην αύξηση του κατ’ κεφαλήν εισοδήματος.
Ο διεθνής ρόλος του έργου είναι επίσης σημαντικός διότι συνδέει αφ’ ενός την Ελλάδα με την Αλβανία και κατ΄ επέκταση με τις υπόλοιπες χώρες της Βορειοδυτικής Βαλκανικής και εξασφαλίζει αφ’ ετέρου, μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας και την αξιοποίηση του Λιμένα Αστακού, την οδική διασύνδεση της χώρας με την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω της Αδριατικής.
H σήραγγα της Κλόκοβας
Η σήραγγα της Κλόκοβας αποτελεί το πλέον δύσκολο τεχνικό τμήμα και το μεγαλύτερο τεχνικό έργο της «Ιόνιας Οδού». Είναι η δίδυμη σήραγγα στην περιοχή του όρους Κλόκοβα πλησίον του χωριού Ρίζα, στο Αντίρριο του Ν. Αιτωλοακαρνανίας, μήκους 2.906 μ. ο αριστερός και 2.925 μ. ο δεξιός κλάδος.
Η έναρξη των εργασιών της διάνοιξης ξεκίνησαν τον Μαίο 2015 και εντός 13 μηνών, τον Ιούνιο 2016, επιτεύχθηκε η πλήρης διάνοιξη (Α΄ και Β΄ Φάση) και των δύο κατευθύνσεων, που αποτελεί χρόνο ρεκόρ.
Η διάνοιξη της σήραγγας της Κλόκοβας ολοκληρώθηκε μόλις μέσα σε 13 μήνες. Μάλιστα μισό χρόνο νωρίτερα από ότι προβλέπονταν στο επίσημο χρονοδιάγραμμα του έργου. Για να συμβεί αυτό, το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού του ομώνυμου εργοταξίου εργάζονταν αδιάλειπτα σε 3 βάρδιες, σε 24ωρη βάση, ενώ η εκσκαφή πραγματοποιούνταν ταυτόχρονα και από τα 4 μέτωπα. (είσοδος, έξοδος και στα δυο ρεύματα κυκλοφορίας).
Οι εργασίες σήμερα συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς με στόχο την επίτευξη του χρονοδιαγράμματος που έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στο τεχνικό έργο της διέλευσης του αυτοκινητοδρόμου «Ιόνια Οδός» από το όρος Κλόκοβα (Παλιοβούνα) περιλαμβάνονται συστήματα πυρανίχνευσης, πυρόσβεσης, αερισμού και πληροφόρησης των οδηγών. Τα κέντρα ελέγχου των σηράγγων θα λειτουργούν στα μέτωπα εισόδου και εξόδου. Για τις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης κατασκευάζονται εφτά συνδετήριες (κάθετες) σήραγγες διαφυγής, ενώ υπάρχει δυνατότητα αναστροφής της κυκλοφορίας στα αντίθετα ρεύματα, προ και μετά τα μέτωπα των σηράγγων.
Αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή «Αγίου Θωμά Μεσολογγίου (Αρχαία Αλίκυρνα)
Κατά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της «Ιόνιας Οδού» στην Περιφερειακή Ενότητα Αιτωλοακαρνανίας, κοντά στην πόλη του Μεσολογγίου ήρθε στο φως εκτεταμένο τμήμα της υστεροκλασικής-ελληνιστικής πόλης Αλίκυρνας. Η πόλη ήταν γνωστή από τις αρχαίες πηγές (Στράβων, Πλίνιος), με βάση τις οποίες τοποθετείται μεταξύ των δύο μεγάλων αιτωλικών πόλεων Καλυδώνας και Πλευρώνας, στον οικισμό του Αγ. Θωμά Μεσολογγίου, στο λόφο «Χίλια Σπίτια». Στη βορειότερη κορυφή του λόφου διατηρούνται τα ερείπια μικρού οχυρωματικού περιβόλου που περικλείει την ακρόπολη, έκτασης περίπου 20 στρεμμάτων. Οικοδομικά κατάλοιπα της πόλης ωστόσο δεν είχαν ερευνηθεί μέχρι σήμερα.
Ο άξονας της Ιονίας Οδού διέρχεται από τον πυρήνα της αρχαίας πόλης σε μήκος περίπου 400μ. και η ανασκαφή εκτείνεται σε συνολική έκταση 20 στρεμμάτων. Η έρευνα του αρχαιολογικού χώρου ξεκίνησε το 2011 και βαίνει προς ολοκλήρωση, έχοντας φέρει στο φως τμήμα του εμπορικού της κέντρου και του οικιστικού της ιστού. Η πόλη φαίνεται πως ήταν εξαρχής οργανωμένη σύμφωνα με πολεοδομικό σχέδιο, καθώς έχουν έρθει στο φως τέσσερις δρόμοι πλάτους 4,5 μ. που με κατεύθυνση Β/Ν τη διασχίζουν ανά 32μ.
Για την προστασία και περιορισμό των επιπτώσεων στον αρχαιολογικό χώρο από το έργο της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ κατασκευάστηκαν, μετά από απόφαση του Υπ. Πολιτισμού μετά από σχετική γνωμοδότησή του ΚΑΣ, πασσαλότοιχοι αριστερά και δεξιά του αυτοκινητόδρομου επί μήκους 300 μ. περίπου.
Επίσης προβλέφτηκε και θα κατασκευαστεί πεζογέφυρα άνωθεν της αρτηρίας του αυτοκινητόδρομου που θα ενώσει τις εκατέρωθεν αρχαιολογικές περιοχές και θα δώσει την δυνατότητα στους επισκέπτες να γνωρίσουν την αρχαία πόλη της Αλίκυρνας.
Το έργο παραχώρησης «Ιόνιας Οδού»
Το έργο παραχώρησης «Ιόνια Οδός», με συνολικό μήκος 380 χλμ., περιλαμβάνει τους παρακάτω αυτοκινητοδρόμους:
Α) Τον ομώνυμο αυτοκινητόδρομο «Ιόνια Οδός» μήκους 196 χλμ. από Αντίρριο έως Ιωάννινα (Ανισόπεδος Κόμβος με Εγνατία Οδό).
Β) Τμήμα του αυτοκινητόδρομου Π.Α.Θ.Ε. μήκους περίπου 172,5 χλμ. από τον Ανισόπεδο Κόμβο Μεταμόρφωσης Αττικής έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας, μετά τα Καμένα Βούρλα.
Γ) το συνδετήριο κλάδο του Π.Α.Θ.Ε. Σχηματάρι – Χαλκίδα, μήκους 11 χλμ. που είναι υπό κατασκευή.
Οικονομικά στοιχεία
Ο Προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.500 εκατ. € περίπου (1.115 εκατ. Ευρώ, το κατασκευαστικό κόστος σύμφωνα με την προσφορά του Παραχωρησιούχου).
Στο ανωτέρω κατασκευαστικό κόστος προστέθηκε και επιπλέον ποσόν 100 εκατ. ευρώ για την κατασκευή της δίδυμης σήραγγας στην Κλόκοβα, σύμφωνα με την Συμφωνία Τροποποίησης της οικείας Σύμβασης Παραχώρησης.
Η Χρηματοδοτική Συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχεται στο ποσόν των 360.032.958,50 ευρώ και έχει ήδη καταβληθεί.
Σύμφωνα με τη Συμφωνία Τροποποίησης, σε συνδυασμό και με την Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τροποποίηση της χάραξης στην περιοχή του όρους Κλόκοβα με κατασκευή δίδυμης σήραγγας μήκους 2,9 χλμ. περίπου, προβλέπεται Πρόσθετη Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου ύψους 278.854.485,00 ευρώ.
Η καταβολή της Πρόσθετης Χρηματοδοτικής Συμβολής πραγματοποιείται σε συγκεκριμένες προθεσμίες.
Το έργο αποτελεί «έργο γέφυρα», εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007 – 2013» και εγκρίθηκε με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Δημοσίευση: Σεπτεμβρίου 02, 2016
- Κατηγορία:
ΔΕΔΕΣ Γ.,
ΕΛΛΑΔΑ,
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η έναρξη των εργασιών της διάνοιξης ξεκίνησαν τον Μαίο 2015 και εντός 13 μηνών, τον Ιούνιο 2016, επιτεύχθηκε η πλήρης διάνοιξη (Α΄ και Β΄ Φάση) και των δύο κατευθύνσεων, που αποτελεί χρόνο ρεκόρ.
Η διάνοιξη της σήραγγας της Κλόκοβας ολοκληρώθηκε μόλις μέσα σε 13 μήνες. Μάλιστα μισό χρόνο νωρίτερα από ότι προβλέπονταν στο επίσημο χρονοδιάγραμμα του έργου. Για να συμβεί αυτό, το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού του ομώνυμου εργοταξίου εργάζονταν αδιάλειπτα σε 3 βάρδιες, σε 24ωρη βάση, ενώ η εκσκαφή πραγματοποιούνταν ταυτόχρονα και από τα 4 μέτωπα. (είσοδος, έξοδος και στα δυο ρεύματα κυκλοφορίας).
Οι εργασίες σήμερα συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς με στόχο την επίτευξη του χρονοδιαγράμματος που έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στο τεχνικό έργο της διέλευσης του αυτοκινητοδρόμου «Ιόνια Οδός» από το όρος Κλόκοβα (Παλιοβούνα) περιλαμβάνονται συστήματα πυρανίχνευσης, πυρόσβεσης, αερισμού και πληροφόρησης των οδηγών. Τα κέντρα ελέγχου των σηράγγων θα λειτουργούν στα μέτωπα εισόδου και εξόδου. Για τις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης κατασκευάζονται εφτά συνδετήριες (κάθετες) σήραγγες διαφυγής, ενώ υπάρχει δυνατότητα αναστροφής της κυκλοφορίας στα αντίθετα ρεύματα, προ και μετά τα μέτωπα των σηράγγων.
Αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή «Αγίου Θωμά Μεσολογγίου (Αρχαία Αλίκυρνα)
Κατά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της «Ιόνιας Οδού» στην Περιφερειακή Ενότητα Αιτωλοακαρνανίας, κοντά στην πόλη του Μεσολογγίου ήρθε στο φως εκτεταμένο τμήμα της υστεροκλασικής-ελληνιστικής πόλης Αλίκυρνας. Η πόλη ήταν γνωστή από τις αρχαίες πηγές (Στράβων, Πλίνιος), με βάση τις οποίες τοποθετείται μεταξύ των δύο μεγάλων αιτωλικών πόλεων Καλυδώνας και Πλευρώνας, στον οικισμό του Αγ. Θωμά Μεσολογγίου, στο λόφο «Χίλια Σπίτια». Στη βορειότερη κορυφή του λόφου διατηρούνται τα ερείπια μικρού οχυρωματικού περιβόλου που περικλείει την ακρόπολη, έκτασης περίπου 20 στρεμμάτων. Οικοδομικά κατάλοιπα της πόλης ωστόσο δεν είχαν ερευνηθεί μέχρι σήμερα.
Ο άξονας της Ιονίας Οδού διέρχεται από τον πυρήνα της αρχαίας πόλης σε μήκος περίπου 400μ. και η ανασκαφή εκτείνεται σε συνολική έκταση 20 στρεμμάτων. Η έρευνα του αρχαιολογικού χώρου ξεκίνησε το 2011 και βαίνει προς ολοκλήρωση, έχοντας φέρει στο φως τμήμα του εμπορικού της κέντρου και του οικιστικού της ιστού. Η πόλη φαίνεται πως ήταν εξαρχής οργανωμένη σύμφωνα με πολεοδομικό σχέδιο, καθώς έχουν έρθει στο φως τέσσερις δρόμοι πλάτους 4,5 μ. που με κατεύθυνση Β/Ν τη διασχίζουν ανά 32μ.
Για την προστασία και περιορισμό των επιπτώσεων στον αρχαιολογικό χώρο από το έργο της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ κατασκευάστηκαν, μετά από απόφαση του Υπ. Πολιτισμού μετά από σχετική γνωμοδότησή του ΚΑΣ, πασσαλότοιχοι αριστερά και δεξιά του αυτοκινητόδρομου επί μήκους 300 μ. περίπου.
Επίσης προβλέφτηκε και θα κατασκευαστεί πεζογέφυρα άνωθεν της αρτηρίας του αυτοκινητόδρομου που θα ενώσει τις εκατέρωθεν αρχαιολογικές περιοχές και θα δώσει την δυνατότητα στους επισκέπτες να γνωρίσουν την αρχαία πόλη της Αλίκυρνας.
Το έργο παραχώρησης «Ιόνιας Οδού»
Το έργο παραχώρησης «Ιόνια Οδός», με συνολικό μήκος 380 χλμ., περιλαμβάνει τους παρακάτω αυτοκινητοδρόμους:
Α) Τον ομώνυμο αυτοκινητόδρομο «Ιόνια Οδός» μήκους 196 χλμ. από Αντίρριο έως Ιωάννινα (Ανισόπεδος Κόμβος με Εγνατία Οδό).
Β) Τμήμα του αυτοκινητόδρομου Π.Α.Θ.Ε. μήκους περίπου 172,5 χλμ. από τον Ανισόπεδο Κόμβο Μεταμόρφωσης Αττικής έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας, μετά τα Καμένα Βούρλα.
Γ) το συνδετήριο κλάδο του Π.Α.Θ.Ε. Σχηματάρι – Χαλκίδα, μήκους 11 χλμ. που είναι υπό κατασκευή.
Οικονομικά στοιχεία
Ο Προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.500 εκατ. € περίπου (1.115 εκατ. Ευρώ, το κατασκευαστικό κόστος σύμφωνα με την προσφορά του Παραχωρησιούχου).
Στο ανωτέρω κατασκευαστικό κόστος προστέθηκε και επιπλέον ποσόν 100 εκατ. ευρώ για την κατασκευή της δίδυμης σήραγγας στην Κλόκοβα, σύμφωνα με την Συμφωνία Τροποποίησης της οικείας Σύμβασης Παραχώρησης.
Η Χρηματοδοτική Συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχεται στο ποσόν των 360.032.958,50 ευρώ και έχει ήδη καταβληθεί.
Σύμφωνα με τη Συμφωνία Τροποποίησης, σε συνδυασμό και με την Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τροποποίηση της χάραξης στην περιοχή του όρους Κλόκοβα με κατασκευή δίδυμης σήραγγας μήκους 2,9 χλμ. περίπου, προβλέπεται Πρόσθετη Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου ύψους 278.854.485,00 ευρώ.
Η καταβολή της Πρόσθετης Χρηματοδοτικής Συμβολής πραγματοποιείται σε συγκεκριμένες προθεσμίες.
Το έργο αποτελεί «έργο γέφυρα», εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007 – 2013» και εγκρίθηκε με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τα θέματα των αναρτήσεων δεν εκφράζουν απαραίτητα και τις απόψεις των διαχειριστών και των συντακτών του ιστολογίου μας. Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των σχολιαστών και μόνο αυτών.
Σχόλια που περιέχουν ύβρεις ή απρεπείς χαρακτηρισμούς διαγράφονται κατά τον έλεγχο από την ομάδα διαχείρισης. Ευχαριστούμε.